Paulus Jansen

Weblog
Paulus Jansen

Wethouder wonen, ruimtelijke ordening, sport, dierenwelzijn en vastgoed in de gemeente Utrecht

maandag 24 februari 2014, 8.55 uur – paulus
Categorie: op pad

wandelaars knokken voor behoud overwegen

Een tijd terug stelde ik samen met Carla Dik-Faber (CU) schriftelijke vragen over de plannen van ProRail om de spoorwegovergangen Laantje van Alverna en Laantje van Leyduin ten zuiden van Heemstede te sluiten. Wandelaars en fietsers uit Heemstede zijn verontwaardigd over dat plan. Vrijdag ging ik ter plekke kijken.


de spoorovergang bij het Laantje van Alverna is een schakel in een aantrekkelijke wandelroute tussen Heemstede en de “waterleidingduinen” van Waternet.

In de slipstream van de Wandelnota van Wijnand Duyvendak heeft de Tweede Kamer besloten dat ProRail voortaan vooraf overleg moet voeren met de belanghebbendenorganisaties van wandelaars en fietsers, als ze een spoorwegovergang willen sluiten. In dit geval weigert ProRail om dat overleg te voeren, met als argument dat het private overgangen betreft. Wat mij betreft een flauwekul argument. In beide gevallen is er sprake van een bestaand recht van overpad. Het Laantje van Leyduin sluit aan op natuurgebied van het Noord-Hollands Landschap, en deze organisatie wil dat de overweg (of een tunneltje) blijft bestaan.


als ProRail zijn zin krijgt moeten de wandelaars straks 1300 meter omlopen, langs deze route…

En de overweg van het Laantje van Alverna wordt ook gebruikt door de tien aanwonenden van het Laantje, en hij vormt een aanrijroute voor de brandweer in geval van nood. ProRail beweert dat er de afgelopen 30 jaar tien (bijna-)ongelukken gebeurd zijn. Dat was in negen van de tien gevallen een incident met een auto. Ter plekke rijden de treinen niet harder dan 70km/uur, omdat 650 meter verderop station Heemstede ligt, waar alle treinen stoppen.


de overweg gezien vanuit het Laantje van Alverna richting Heemstede; behalve wandelaars gebruiken ook incidenteel auto’s van de tien aanwonenden de route.

Omwonenden hebben met steun van Fietsersbond en Wandelnet ook nog een aantal verbetervoorstellen gedaan om de veiligheid van de overweg tegen beperkte kosten te verbeteren. Je zou de hekken voor de auto’s elektrisch kunnen bedienen en na afloop automatisch kunnen sluiten, waarbij het openen geblokkeerd wordt op het moment dat er een trein nadert. Een andere mogelijkheid zou zijn om de spoorovergang alleen voor auto’s af te sluiten en een parallelweg aan te leggen aan de westzijde richting station Heemstede. Tenslotte zou er ook nog voor gekozen kunnen worden om ter plekke een simpel fiets-/voetgangerstunnel aan te leggen. Allemaal bespreekbare opties voor de bewoners, als ProRail zou willen praten.


direct na de spoorwegovergang begint een mooie overgangszone met landgoederen en de waterleidingduinen.

Ook dit voorbeeld toont weer aan hoe hard het nodig is dat we in Nederland de rechtsbescherming van fietsers en wandelaars verbeteren. Er zijn (CROW-)richtlijnen voor de maaswijdte voor fiets- en wandelverbindingen over spoorlijnen en wegen, maar die zijn niet wettelijk verankerd. Daardoor worden ze door ProRail, Rijkswaterstaat en provincies vaak wel érg vrijblijvend opgevat. De twee spoorwegovergangen waar de bewoners van Heemstede voor knokken grenzen direct aan stedelijk gebied. Volgens de CROW-normen voldoet de situatie nu wél en bij sluiting niet meer. Dan lijkt me de conclusie snel getrokken!

Komende zaterdag 1 maart houd ik op de wandel- en fietsbeurs in de RAI (Amsterdam) om 13:00u een inleiding over het SP-PvdA-CDA-initiatiefvoorstel Een Stap Vooruit, dat ruim veertig verbetervoorstellen doet voor het bevorderen van toeristisch-recreatief wandelen en fietsen in Nederland. Je bent van harte welkom in de Expozaal van de RAI.

Lees hier de antwoorden op de schriftelijke vragen over het Laantje van Alverna: 20131107 ANTW 0490 IM Dik-Jansen sluiten spoorwegovergangen Heemstede

5 reacties »

  1. Het laatje van Alverna is een heel aangename wandelroute vanaf station Heemstede naar de Waterleidingduinen, waardoor wandelaars van een fraai landschap kunnen genieten in een stedelijke omgeving.
    Ook de overgangen bij Leyduin moeten open blijven. Deze overgang is ook essentieel als we de Provinciale Landschappen willen bereiken.

    Zie ook:

    http://www.wandelwebsite.nl/dagwandeling/heemstede.html

    Fred Triep

    Reactie door Fred Triep — februari 24, 2014 @ 11:16 am

  2. De beide overgangen zouden moeten blijven.
    Ik woon zelf in de wijk net over de brug Leidschevaart en maak al meer dan 35 jaar gebruik van de overgang Alverna gemiddeld 3x per week.
    Als de sluiting een feit wordt kun je er dnder op zeggen dat op het fietspad veel ongelukken gaan gebeuren.. De fietsers en vooral de e- bikes en brommers hebben lak aan de wandelaars en rijden je het liefst van de sokken.
    Volgens mij wordt daar helemaal niet naar gekeken. Omlopen zoals zou gaan moeten gebeuren zal het gevaar op het fietspad verhogen.
    Mij is overigens in al die jaren slechts 1 ongeluk bekend. Bijna ongelukken wie bepaalt die? Iemand achter de tekentafell? Met vriendelijke groet, een verontruste wandelaar.

    Reactie door Joost Rietveldt — februari 26, 2014 @ 1:28 pm

  3. De beide overgangen maken al meer dan 30 jaar deel uit van ons wandelingetje met de hond. Bijna dagelijks maken wij gebruik van de overgang Alverna. De ene keer om een rondje station te maken en de andere keer om een rondje Leyduin te maken, waarbij ook de tweede overgang gebruikt wordt.
    Wanneer de overwegen dicht gaan moeten wij eerst 1300 meter naar het station lopen en daarna 1300 meter om zelfs maar aan het begin van deze wandeling te komen. Dat betekent dus meer dan 2 1/2 kilometer omlopen. Dan hebben wij eigenlijk geen zin meer om verder te lopen.
    Bovendien is lopen langs het fietspad niet van gevaar ontbloot, want vooral de scootertjes en de wielrenners houden er een hoog tempo op na.
    Graag deze twee overwegen open houden voor fietsers en voetgangers, desnoods via een tunneltje of automatisch sluitende hekken.
    U zou de mensen in de Rivierenbuurt en in de Geleerdenwijk er een groot plezier mee doen.
    Vriendelijke groeten

    Myriam Hermans

    Reactie door Myriam Hermans — februari 26, 2014 @ 3:17 pm

  4. Als je een overgang, kruispunt of weg gaat afsluiten omdat er in 30 jaar tijd 10 (bijna)ongelukken zijn gebeurd dan kan je heel Nederland voor verkeer sluiten. Wat een onzin.
    Om deel uit te maken van het verkeer is er ook zelf verantwoording nodig en je kan niet alles beveiligen of sluiten omdat sommige mensen dit niet hebben. Ook ik maak al ruim 35 jaar gebruik van deze overgangen en het zou een enorm gemis zijn als deze worden gesloten.

    Reactie door Frans van den Berg — februari 26, 2014 @ 4:24 pm

  5. @3 Myriam Hermans
    3.De beide overgangen maken al meer dan 30 jaar deel uit van ons wandelingetje met de hond. Bijna dagelijks maken wij gebruik van de overgang Alverna.”

    Sommige overheden zijn heel creatief om die honden, wel of niet aangelijnd van sommige wandelpaden te weren. Er zijn zogenaamd kerkepaden, vaak in eigendom en in onderhoud van een gemeente. Zo hebben we bij Workum, gemeente Zuid_west Friesland ook zo’n pad. Daar mag je sinds een 3 jaar niet meer met de hond komen want de boer over wiens land dat pad loopt vreest voor verwerping van zijn koeien door Neospora Caninum. een bacterie die spontane abortus bij koeien veroorzaakt. Nu is het met die bacterie zo dat de hond tussen gastheer is en is de hond besmet dan komen met de uitwerpselen en de urine van de hond de eieren weer in het gras. Eet een koe van dat gras dan is de koe, blijvend, besmet met deze bacterie en zullen dus nagenoeg alle kalveren dur verworpen worden. Wordt er wel een kalf geboren dan is deze al vanaf de geboorte beet. Nu is het voor de overheid klaar een stok om de hondenbezitter te slaan. Om dat besmettings gevaar mogen er geen honden meer over dat pad. Maar is dat juist? Nee, de hond is maar gedurende een korte periode tussen gastheer. Na enige weken is de hond weer bacterie vrij. Hoe komt een hond aan die bacterie? Als de hond de verwerpingsproducten, vruchtwater , moederkoek, het verworpen kalf eet, dan wordt de hond besmet en dus tijdelijk tussen gastheer. Een hond die geen verwerping producten eet kan ook niet besmet worden. Bij een besmet bedrijf is de heemhond de enige factor die het risico laat voortduren als de boer die hond niet bij de verwerpingsproducten weg houdt. Maar daar heeft de lagere overheid geen boodschap aan die kiest de gemakkelijkste weg en verbied botweg de honden bezitter met zijn hond in die omgeving te verkeren. Met andere woorden de overheid behandelt bepaalde inwoners onterecht anders dan andere inwoners. Zo heb ik ook nog voorbeelden van het verbieden om stranden te betreden met de hond zelfde provincie Friesland. Zogenaamd om het risico van water besmetting met de e-collie bacterie. De grootste kans op zo’n besmetting van het oppervlakte water bij het strand zijn de bezoekers en dan met name die met kleine kinderen die nog in de luiers zijn. Een honden bezitter die de behoefte van zijn hond op die plek niet opruimt wordt zeker boos bejegend door de omstanders, ook door andere honden bezitters. Het risico op besmetting door honden, laat staan door wilde dieren die in dat zelfde water verblijven, is in vergelijking met het risico van besmetting door mensen nihil . Ook hier een gemakzuchtige overheid die bepaalde inwoners zonder reëel redenen benadeelt. Ik hoop niet voor jou en je hond dat ik nu een overheid op ideeën heb gebracht :-(

    Roelf

    Reactie door R. van Bergen — maart 1, 2014 @ 4:48 pm

RSS-feed voor reacties op dit bericht. TrackBack URI

Geef een reactie

www.sp.nl