Paulus Jansen

Weblog
Paulus Jansen

Wethouder wonen, ruimtelijke ordening, sport, dierenwelzijn en vastgoed in de gemeente Utrecht

maandag 3 februari 2014, 21.50 uur – paulus
Categorie: op pad

Midden Delfland: nu het nog rustig is

Gisteren liep ik de NS wandeling tussen Delft en Maassluis, dwars door Midden Delfland. Een piepkleine groene oase voor rustzoekers uit Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Maasluis of Delft. Met die rust is het binnenkort gedaan als de A4 in gebruik wordt genomen.


jaagpad langs de Vlaardingervaart bij Schipluiden

Waarschijnlijk zullen veel buitenlanders zich afvragen waarom mensen zich druk maken over een groene postzegel van misschien 25km2. Maar een blik op de kaart laat zien dat het wel een héél strategische groene long is, de laatste open buffer tussen de Rijnmond en Haaglanden. Een groene long die niet meer beschermd wordt door het Rijk, want minister Schultz heeft met ingang van de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (2010) de rijksbufferzones geschrapt. Op dat moment was al besloten tot de doortrekking van de A4 tussen Delft-Zuid en de Beneluxtunnel, een afstand van amper zes kilometer. Maar wel een weg die de postzegel in tweeën snijdt.


de aanleg van de A4, die vijf kilometer verderop aansluit op het tracé van de Beneluxtunnel


sterk verhaal van een Westlander op het pontje: “als we ’s winters gingen schaatsen moest je voor je moeder een zak koeken mee terugbrengen uit Vlaardingen. Als die bij terugkomst nog heel waren was je een goeie schaatser.”


het voetveer over de Vlaardingsevaart is een schoolvoorbeeld van een kleine investering met een grote meerwaarde voor de wandelaar en fietser. Links het elektrisch gemaal van de Duifpolder.

Een oase van rust midden in de Randstad. We zouden er zuiniger op moeten zijn.

3 reacties »

  1. Dat van die zak met koeken is niet zomaar een sterk verhaal, maar een traditie, cultureel erfgoed: http://hazenbergdeechtebakker.nl/?page_id=107

    Reactie door Arnout — februari 3, 2014 @ 11:33 pm

  2. Het lijkt wel echt natuurbeleid van minister Schultz, is er een schitterend natuurgebied en legt ze daar een knappe weg middendoor, dan heeft ze mooi twee natuurgebieden…..!

    Reactie door Ruud van der Kroft — februari 4, 2014 @ 5:02 pm

  3. Het is precies hetzelfde gekloot als bij de Ruit om Eindhoven. Er ligt een mooi stiltegebied met veel wetlands, en daar zal en moet een autoweg doorheen. Het is volkomen onduidelijk waar dat goed voor is.
    Het is trouwens sowieso de vraag welke nieuwe infrastructuur nog zin heeft. Een recent CE-rapport stelt dat verkeerscijfers stelselmatig te hoog worden ingeschat, dat de werkelijke cijfers dicht bij de laagste scenario’s liggen, en dat consequent scenbario’s gebruikt worden alsof het prognoses waren.

    groeten

    bgerard

    Reactie door bernard gerard — februari 5, 2014 @ 9:01 pm

RSS-feed voor reacties op dit bericht. TrackBack URI

Geef een reactie

www.sp.nl