vrijdag 24 januari 2014, 20.55 uur – paulus
Categorie: Kamervragen, energie & klimaat

vastrecht energiebedrijven: het treurspel gaat door

Vandaag kwamen de antwoorden binnen van minister Kamp op mijn vervolgvragen over het vastrecht van energiebedrijven. Ze zijn nog treuriger dan de antwoorden op voorgaande vragen.

“geachte klant: hierbij brengen wij u voor ons callcenter dat voortreffelijk is ingericht om u af te schepen €149 in rekening, met de complimenten van Henk Kamp.”

Ik geen geen andere bedrijfstak waarin klanten tussen €39 en €149 per jaar in rekening gebracht wordt voor “… onder andere tijdige en juiste facturatie, incassokosten en klantenservice”. Maar minister Kamp vindt dat normaal, omdat er voor de klant wat te kiezen valt. Je mag inderdaad kiezen: of je belazerd (€39/jaar) of grotelijks belazerd (€149/jaar) wordt. Deze riante keuze is voor de minister reden om het allemaal prima te vinden. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) controleert volgens de minister niet de redelijkheid van het tarief, maar slechts de redelijkheid van de totale rekening.

Dat antwoord geeft al aan dat er iets helemaal scheef zit in de energielevering aan huishoudens. De energiebedrijven hebben bovendien in de gaten gekregen dat hier een aantrekkelijke melkkoe staat in tijden dat de consument zuinig is met energie: het gemiddeld vastrecht (gas+elektriciteit) is in de periode 2006-2013 gestegen is van €36,57 naar €65,10 per jaar, een stijging van 78%, terwijl de verbruiksafhankelijke tarieven voor elektriciteit en gas in dezelfde periode met respectievelijk 4% en 7,3% stegen. Buitengewoon demotiverend voor huishoudens die zuinig zijn met energie, buitengewoon slecht voor het milieu. Maar de minister vindt het prima.

Na het komende algemeen overleg energie (medio februari) zal ik een motie indienen waarin gevraagd wordt om voortaan ook op de redelijkheid van vastrecht te gaan toetsen. Dit is volslagen krankjorem.

Lees hier de antwoorden van minister Kamp: 20140124 ANTW vastrecht PLBs energie-vervolg

1. Het is nog veel erger Paulus, NL-Energie heft al sinds haar geboorte 6,99 Euro vastrecht “levering” per product per maand incl. BTW. Het staat nog steeds schaamteloos op hun website, en ze komen er nog steeds mee weg.

Met 167,76 Euro #vastrechtwoeker per jaar (elektra + gas), waarbij je dus nog steeds geen kWh hebt afgenomen, en nog geen m3 (kook)gas hebt verbruikt. Dat “mag” in NEEderland, en de goedlachse directeuren weten dat ook donders goed…

De ACM zat al toen ze nog NMa heetten gewoon te slapen en laat deze woeker “zonder duidelijke verplichtingen van de leverancier” gewoon toe.

Ook lees ik nog steeds niks over de absurde vastrechtwoeker bij stadswarmte, en de 2014 woeker “vastrecht levering” tarieven voor zowel elektra als voor gas bij Vattenfall. Die maar liefst met 31% (elektra) en dik 25% (gas) zijn gestegen in een half jaar tijd. En die concurrent (!!!) Greenchoice nota bene gewoon overneemt voor hun variabel tarief klanten in Liander gebied, terwijl gelijkwaardige klanten in aangrenzende netgebieden veel lagere “vastrecht levering” krijgen toegerekend. Absurd!

Conclusie van dit alles: De Piraterij woekert voort, en deze belachelijke brief is de zoveelste EZ spindoctor gotspe!

Reactie door Peter J. Segaar / Polder PV — januari 24, 2014 @ 9:52 pm

2. En ondertussen worden afdelingen opgeheven (mijn broer werd na 41 jaar ontslagen omdat de afdeling bij Eneco (betekende …tig overplaatsingen i.v.m. fusies) werd overgeplaatst naar Cap Gemini. Alle medewerkers werden ontslagen, nadat zij organisatorisch waren overgeheveld naar Cap Gemini.

Reactie door Gerry Jöris — januari 25, 2014 @ 1:38 pm

3. Netbeheer, leidt jaarlijks 160 miljoen verlies op de energie- netwerken. Oorzaak diefstal door hennepteelt en weer een gevolg van het hennepbeleid. Naast alles zijn energieleveranciers zeer slordig in de aansluitgegevens. Dus transactie gericht om zoveel mogelijk leden te werven. Met iPad en andere kortingen en beloftes enz. Maar nu deze transactie gerichtheid, leidt tot grote fouten. Zo valse persoonsgegevens, personen welke jouw energie opzeggen of op jouw naamregister stroom aanvragen. Netwerkverliezen? 160 miljoen en hiervoor betaald iedere nette energiegebruiker extra op zijn nota. Even wat anders, wie heeft eigenlijk groenestroom in het leven geroepen? Windmolens, zonnepanelen enz. Maar hoe groen is die 160 miljoen jaarlijks rond diefstal en administratieven rompslomp fouten? Moet de goed burger overigens opdraaien voor die hennepteelt onkosten. Duistere groenestroom?

Reactie door Rob — januari 25, 2014 @ 10:35 pm

4. Beste Rob. Als dat zo erg is moet netbeheer dat maar separaat gaan opvoeren op de nota van de leverancier. “Verlies inkomsten wegens onafhankelijk door ACM aangetoonde hennepteelt”.

Lijkt me helder, en zou #henkeningrid alerter kunnen maken om verdachte situaties te gaan melden.

Dan weten we allemaal waar we aan toe zijn.

Verder geloof ik het wel. Waar ACM de sowieso sterk gestegen netkosten voor het eerst in 6 jaar weet te verlagen, compenseert een Zweeds Staatsbedrijf met schandalige woeker “vastrecht levering” tegelijkertijd zo heftig, dat bij de netkosten + vastrecht levering voor elektra nauwelijks verschil is te zien t.o.v. vorig jaar. En bij gas ondanks de verlaagde netkosten het eindresultaat “vastrecht” fors hoger ligt dan in 2013.

Aan het eind van de rit betalen wij, Henk en Ingrid altijd de rekening. Al kunnen we het tegenwoordig, en daar gaat dit onderwerp over, beter gewoon #vastrechtwoeker noemen. Want dat is het. En dat blijft het…

Met “energieverbruik” heeft het allemaal niets meer te maken.

Reactie door Peter J. Segaar / Polder PV — januari 26, 2014 @ 9:23 pm

5. Ook in de energiesector woekert het snelle geld in een ondoorzichtige poel van regeltjes en leugens, als je het hierbij wil laten stem je PvdA, als je hieraan mee wil doen stem je VVD.

Reactie door Ruud van der Kroft — januari 28, 2014 @ 12:55 pm

6. Allemaal terug te voeren op de gedwongen splitsing van de nutsbedrijven en de daarop volgende privatisering van de leveringsbedrijven. Om zo gunstig mogelijk uit de prijsvergelijkingen te komen worden de leveringstarieven voor kuubs gas en kilowatturen electriciteit zo laag mogelijk gemaakt zodat betreffende leveranciers goedkoper lijken dan anderen. Tegelijkertijd wordt het vastrecht flink verhoogd zodat je er als klant netto niets wijzer van wordt.
    Niet om het een of ander maar ik meen dat ook de SP voorstander was van het splitsen van de nutsbedrijven? Lijkt me dan ook dat u nu met het oog op de gemeenteraadsverkiezingen krokodillentranen huilt meneer Jansen?

Reactie door Bas Biester — januari 28, 2014 @ 1:09 pm

7. Correctie op mijn mail: de SP heeft destijds tegen de splitsing gestemd, excuseer!

Reactie door Bas Biester — januari 28, 2014 @ 1:19 pm