Paulus Jansen

Weblog
Paulus Jansen

Wethouder wonen, ruimtelijke ordening, sport, dierenwelzijn en vastgoed in de gemeente Utrecht

donderdag 16 januari 2014, 22.33 uur – paulus
Categorie: Kamervragen, verkeer

Bediening station Lunetten gehalveerd. Waarom?

Die vraag stelde ik vorige maand samen met mijn collega Farshad Bashir aan staatssecretaris Mansveld. Gisteren kwam haar antwoord binnen. Ik kan er geen chocola van maken.

De essentie van het antwoord van de staatssecretaris is:
1. veiligheid staat bij mij op één (PJ: bij mij ook!)
2. een opstelplek voor goederentreinen bij Utrecht CS is door de verbouwing van het emplacement vervallen, goederentreinen moeten nu in een keer doorrijden; daarbij kruisen ze bij vertraging het pad van de sprinter Geldermalsen-Utrecht; dus moeten er twee stoptreinen per uur (nu vier) vervallen.

Uit de antwoorden van de staatssecretaris blijkt echter dat de punctualiteit op de lijn Utrecht-Geldermalsen in 2013 meer dan 95% bedroeg, beter dan het landelijk gemiddelde van ProRail. Die opstelplaats is al langer geleden geschrapt. Als er écht een probleem was, zou de punctualiteit op de lijn Utrecht-Geldermalsen in 2013 veel lager geweest zijn.
Ook is dit volgens mij geen veiligheidsdiscussie. ATB is een afdoende beveiligiging tegen kruisende treinen. Kruisende treinen kunnen hooguit vervelende vertraging veroorzaken. Maar dat is hier gezien de statistieken niet het geval.

Ik vind de antwoorden van Mansveld dan ook niet overtuigend.

Lees hier de antwoorden op mijn schriftelijke vragen: 20140115 ANTW bediening station Lunetten

2 reacties »

  1. En extra jammer in deze discussie is, dat het meestal ook nog om een fictieve goederentrein gaat. De stoptreinen stoppen gedurende de hele dag elk halfuur niet meer in Lunetten, terwijl de goederentrein slechts enkele keren per dag voorbij komt.

    Reactie door Egbert van Goor — januari 31, 2014 @ 12:54 pm

  2. Is er nu nog een mogelijkheid om dit terug te draaien ?
    Veiligheid lijkt me inderdaad niet de hoofdreden. Immers: dan wachten de goederenttreinen maar ergens (anders). Blijkbaar is goederenverkeer belangrijker dan de honderden reizigers die elke dag een stuk minder flexibel zijn in hun reisbewegingen.

    Reactie door Marceau — februari 5, 2014 @ 11:24 am

RSS-feed voor reacties op dit bericht. TrackBack URI

Geef een reactie

www.sp.nl