Paulus Jansen

Weblog
Paulus Jansen

Wethouder wonen, ruimtelijke ordening, sport, dierenwelzijn en vastgoed in de gemeente Utrecht

dinsdag 21 mei 2013, 15.39 uur – paulus
Categorie: energie & klimaat

kwartiertarief kan killer APP voor slimme meter worden

De slimme meter maakt bij de consument tot op heden weinig warme gevoelens los. De belangrijkste reden daarvoor is dat de meter tot nu toe vooral slim/handig is voor de netbeheerders en de energieleveranciers. De consument heeft er weinig aan. Een kwartiertarief voor kleinverbruikers zou daarin verandering kunnen brengen.


je laad straks je elektrische auto thuis goedkoper op met een kwartiertarief-contract

Zojuist heeft de Kamer een motie van mijn hand -mede ondertekend door mijn VVD-collega René Leegte- aangenomen, waarin de regering gevraagd wordt “…om in overleg met elektriciteitsproducenten te onderzoeken of en hoe ook voor de kleinverbruiker contractvormen op basis van kwartierprijzen, naast de bestaande contractvormen, geintroduceerd kunnen worden.” Een hele mond vol, maar wat betekent het concreet?

Op dit moment hebben de meeste consumenten een elektriciteitscontract waarbij ze 7×24u per week hetzelfde tarief betalen. Dat schommelt op dit moment rond de €0,23/kWh. Je kan ook een dag-nacht-contract afsluiten: dan betaal je overdag iets meer (ca. €0,24/kWh) en ’s nachts en in het weekend wat minder (ca. €0,20). Traditioneel wordt dit tarief vooral door huishoudens met elektrische boilers benut.

Bij de slimme meter wordt het elektriciteitsverbruik ieder kwartier gemeten, dat opent de mogelijkheid voor een nieuw “kwartiertarief”, waarvan de tariefhoogte veel verder uiteenloopt dan bij het huidige dag-nachttarief. Denk eerder aan een spreiding tussen €0,05 en €0,40kWh. In combinatie met een slimme meter kan je straks opdracht geven: laad de accu’s van mijn elektrische auto op vóór morgen 8:00u. bij voorkeur op tijdstippen waarop de stroom het goedkoopst is. Uiteraard kan hierbij ook nog de beschikbaarheid van eigen elektriciteitsproductie (zonnepanelen op je dak) betrokken worden.

Een kwartiertarief is er al lang bij grootverbruikers en ook al een hele tijd bij verbruikers in het middensegment. Voor deze gebruikers heeft het geleid tot veel optimalisatie van de elektriciteitsvraag, om zo tegen het laagst mogelijke tarief te kunnen produceren. Ik voorspel dat straks hetzelfde gaat gebeuren bij de kleinverbruikers. Fabrikanten van koelkasten, wasmachines, warmtepompen kunnen met nieuwe producten komen die optimaal inspelen op het verplaatsen van het elektriciteitsverbruik naar de goedkope blokken.

Voor het balanceren van het elektriciteitsnetwerk bij een toenemend aandeel duurzame productie is dit ook een gunstige ontwikkeling. Als de elektriciteitsvraag beter het aanbod van wind- en zonnestroom gaat volgen heb je minder standby gas- en kolencentrales nodig om de netfrequentie op peil te houden. Iedereen blij, met dank aan de motie Jansen-Leegte.

Lees hier de motie: EZ 20130515 MOT slimme meter killer APP

Meer lezen? dossier slimme meter

11 reacties »

  1. Voordat dit een “succes” wordt stroomt er volgens mij nog behoorlijk wat water door de Rijn.

    Vraag maar eens aan een gemiddelde consument of die weet wat een kWh kost, of een kuub gas. Of vraag aan diezelfde consument naar zijn/haar verbruik per week/maand/jaar. Het antwoord laat zich raden.

    Een ander probleem gaat de energierekening worden. Die is voor veruit het merendeel van de bevolking nu al niet te begrijpen. Laat staan wanneer we deze nog complexer gaan maken met tarieven per kwartier!

    U voorspelt dat straks hierop wordt ingespeeld door fabrikanten van wasmachines, koelkasten e.d. Voordat dit dus bij de huishoudens min of meer effectief kan worden gebruikt is wanneer we al die apparaten in huis gaan vervangen. Kapitaalvernietiging?

    U beschrijft met kwartiertarieven stap 40 tot en met 50 in de energietransitie naar een duurzame samenleving terwijl het merendeel van Nederland nog ergens bij stap 4 is. De eerste stappen is bewustwording.

    Een nieuwe digitale meter KAN daar een rol bij spelen maar niet op de huidige manier. Zoals u zelf ook beschrijft. Het voordeel ligt nu vooral bij de netbeheerder en de leverancier.

    Waarom geen aanpassing van de meter dat ik er thuis op kan inloggen. Vergelijkbaar wat ik met mijn router voor het internet kan. Ik kan dan via een lokale “website” in de slimme meter mijn verbruik en opwek bekijken per 5 minuten/kwartier/uur/dag. De data blijft dan primair IN de meter zitten.

    Tevens kan ik dan via een druk op de knop de informatie verzenden naar de netbeheerder en leverancier wanneer de meterstanden moeten worden doorgegeven.

    Daarnaast is dan meteen een van de meest grote problemen opgelost van de slimme meter: Het privacy aspect. Ik ben dan als consument zelf verantwoordelijk voor mijn data en heb die data zelf in beheer.

    Thuis heb ik op dit moment nog een Ferrarismeter hangen en die blijft wat mij betreft voorlopig nog mooi hangen.

    Reactie door Martin — mei 22, 2013 @ 7:04 am

  2. “Smart allocation”, het toedelen van elektriciteitsvolumes aan het werkelijke tijdstip van afname of productie, is een belangrijke stap in het kader van de energietransitie. Op het moment dat duurzame opwek een groot aandeel heeft in de energiemix ontstaat er steeds vaker een mismatch tussen de energievraag en het energieaanbod. Op dagen met veel zon en wind wordt energie zeer goedkoop, en op bepaalde uren zonder zon en wind kan energie ook heel erg duur worden.

    De noodzakelijke flexibiliteit in het energiesysteem om deze variatie tussen vraag en aanbod op te vangen komt er alleen als het mogelijk is deze flexibiliteit te belonen. De kleine en middelgrote eindgebruikers worden door nieuwe technologieën zoals elektrische auto, warmtepompen en zonnepanelen op termijn een dominante factor voor deze flexibiliteit.

    Met slimme allocatie vang je dus twee vliegen in een klap: de eindgebruiker kan meeprofiteren van de prijsvariatie en draagt daarmee gelijk bij aan het verminderen van de vraag-aanbod mismatch. Dit is een belangrijke stap richting het energiesysteem van de toekomst.

    Reactie door Gaston — mei 22, 2013 @ 7:31 am

  3. In die beloning zit het probleem. Wie rekent zijn/haar energienota na? Bijna niemand. Met andere woorden mensen gaan geen beloning zien in eerste instantie. In het geval dat de energierekening hoger uitvalt door dynamische beprijzing zal de consument in eerste instantie naar de overheid wijzen in plaats van de verbetering bij zichzelf te zoeken.

    Ik heb thuis net een nieuwe wasmachine, droger, vriezer en koelkast. Deze heb ik allemaal moeten vervangen in de afgelopen 5 jaar. Wanneer ik optimaal gebruik wil maken van dynamische beprijzing dan moet ik al mijn apparatuur weer vervangen. Dat is kapitaalvernietiging.

    En met het extreem bescheiden aandeel aan duurzame energie in onze mix is het voorlopig ook absoluut niet nodig om dit in Nederland te doen. In Duitsland zijn ze veel verder op het gebied van duurzaamheid en zelfs daar zijn deze stappen nog niet nodig.

    Waarom dan hier in Nederland op dit moment wel?

    Reactie door Martin — mei 22, 2013 @ 8:21 am

  4. Zolang 148% van mijn electrarekening bestaat uit belastingen is er weinig te besparen. Als ik mijn auto wil opladen of een wasje draai moet dit zo snel mogelijk klaar zijn. Dan heb ik geen zin om drie keer naar mijn wasmachine of droger te lopen om te zien dat hij staat te wachtten op goedkope stroom. Een wasje draaien kost me nu 11ct een was drogen kost 50ct.

    Reactie door Patrick — mei 23, 2013 @ 7:09 am

  5. Een geweldige stap voorwaarts! Eindelijk weg van het pre-historische dag- en nachttarief. Goed nieuws voor zowel de netbeheerders als de eigenaren van centrales. De kosten voor het plaatsen van de slimme meter (€65,-) werken de haalbaarheid echter nog tegen. Is het mogelijk om de slimme meter gratis te maken indien een klant voor een kwartiertarief kiest, zoals een slimme meter ook gratis is als de klant zonnepanelen heeft? Dat zou helemaal fantastisch zijn!
    Vriendelijke groet,
    Detlef

    Reactie door Detlef Meijer — mei 23, 2013 @ 8:24 am

  6. @ Martin
    Misschien dat de consument er nog niet van bewust is, maar als de commercie hier brood in ziet, dan bepaalt niet de consument zelf, maar de commercie zijn behoefte.
    Ik verwacht dat wasmachinefabrikanten hier een innovatie – lees een hoop sales – in zien.

    Kapitaalvernietiging? Zal gedeeltelijk gebeuren. Maar de nieuwe apparaten dragen wel bij aan milieubewustzijn, en actie!

    Reactie door Caroline — mei 23, 2013 @ 10:47 am

  7. Façade zonder achterliggend bouwwerk

    Zelfs als slimme meters kwartiergegevens gaan opslaan, is dat weinig zinvol. Er zit namelijk geen toewijzing van verbruik aan de leverancier/PV-partij achter de meter. Een lam apparaat als een radio zonder antenne. Zo’n systeem is waarschijnlijk ook niet kosteneffectief. 7 miljoen extra allocatieberichten (13 miljoen als we gas op uutrbasis ook meenemen), bevestigingen van ontvangst, verzoeken om correcties, etc. etc.

    Waarom? Om een gemiddeld verbruik van 0,1 kWh per kwartier te kunnen alloceren. Dat is dus 0,7 cent levering en 1,3 cent belasting. Doe eens ruig en verdubbel de leveringstarieven in dure kwartieren. Dan kan een huishouden dus 0,7 cent besparen door even te wachten met stofzuigen. Wauw.

    Reactie door Sjak Lomme — mei 23, 2013 @ 1:40 pm

  8. De slimme meter is een must voor een moderne energievoorziening. Weg met de de traditionele denkers. We hebben het over een transitie naar een nieuwe energiehuishouding. Daarin hoort afstemming van vraag en aanbod.

    Salderen moet hiermee worden uitgebannen. Dat is immers anderen opzadelen met jouw overschotten.

    Gecompliceerd maar essentieel onderwerp waar nog wel even tijd voor nodig zal zijn.

    Anderen mogen afwachten, wij zijn vast begonnen in samenwerking met EnergiePlaneet.

    Reactie door Roland — mei 23, 2013 @ 9:53 pm

  9. @Roland,

    Jij zit nu ook ergens bij stap 40 terwijl 99% van de Nederlanders bij stap 1 t/m 5 is. We gaan een ingewikkelde transitie tegemoet, en een digitale energiemeter kan daar zeker een grote rol in spelen.

    Maar:

    Hoeveel mensen weten wat een kWh kost? Hoeveel mensen weten wat een m3 gas kost? Met de huidige digitale slimme meter wordt een gemiddelde consument echt niet bewuster van hun verbruik en hun kosten.

    Die mensen kan je nu niet ineens met kwartiertarieven gaan opzadelen, grote kans dat hun rekening hoger gaat worden!

    Daarnaast is ons aandeel duurzame energie nu dusdanig laag dat we kwartiertarieven op dit moment niet nodig hebben. In Duitsland wordt op gezette tijden tussen de 20 en 25GW aan duurzame energie ingevoed!

    Hier in Nederland komt de duurzaam opgewekte energie nog niet eens voorbij het eerste de beste transformatorstation en wordt lokaal opgesoupeerd.

    We moeten ons eerst focussen op bewust worden bij huishoudens met hulp van een digitale meter alleen op een andere manier dan die van nu.

    Wat ook praktisch wordt gezegd: gesteld met 5 miljoen huishoudens om het kwartier meten. Dat is 96 meetmomenten per huishouden per dag.

    96 * 5 miljoen is 480 miljoen datarecords per dag. Pak daarbij dat een hoop huishoudens per jaar overstappen van energieleverancier.

    Hoe in de vredesnaam moeten we daar een leesbare en correcte eindfactuur uit krijgen terwijl het nu met TWEE meetmomenten per jaar al heel erg vaak mis gaat?

    Reactie door Martin — mei 27, 2013 @ 7:32 am

  10. Slimme of sluwe meter,
    Wanneer energie maatschapijen die alleen geinteresseerd zijn in winst maximalisatie gaan vertellen dat hun product voordelen biedt voor de consument moet je gaan oppassen.

    Energie besparen zit tussen je oren en een slimme meter zal je daar niet bij helpen. Elektrische apparaten zijn de laatse jaren een stuk zuiniger geworden en die trend zal nog wel even door gaan. Het probleem is we krijgen er steeds meer.

    Het argument “lekker makkelijk voor de meterstanden” is onzin en de meteropnemer heb ik de laatse 15 jaar ook niet gezien.

    Tarief differentiatie goed voor de consument laat me niet lachen. Alle netbeheerders weten voor 90% zeker wanneer er pieken en dalen zijn in het gebruik. Ze kunnen dit alleen nog niet per huishouden aantonen en dit is nu een mooi klusje voor de slimme/sluwe meter.

    Jawel dan is er voor de consument tarief differentiatie. Als we thuis zijn piektarief en als we weg zijn daltarief. En de overheid, ja die pikt haar graantje mee. Piek en dal heffing enz enz. Want ook onze overheid doet mee met winst maximalisatie, alles wat geld kost moeten we van af en alles wat oplevert gaan we uitbuiten.

    Reactie door Peter — september 29, 2013 @ 3:55 pm

  11. ราคา…

    Weblog Paulus Jansen » kwartiertarief kan killer APP voor slimme meter worden…

    Trackback door ราคา — december 6, 2014 @ 9:58 am

RSS-feed voor reacties op dit bericht. TrackBack URI

Geef een reactie

www.sp.nl