vrijdag 1 maart 2013, 9.30 uur – paulus
Categorie: Algemeen, wonen

Vertrouwensdebat Blok

Geen motie van wantrouwen. Want minister Blok én het ministerie van BZK kenden het ASRE-rapport, dat ze mede financierden en waarvoor hen in november 2012 expliciet gevraagd werd of ze bezwaar hadden tegen publicatie, pas sinds afgelopen weekend. En hoewel de minister over de kwestie gisteren en eergisteren twee brieven stuurde aan de Kamer kwam deze aap pas een minuut voor het eind van zijn termijn uit de mouw.

In de parlementaire mores geldt dat je een minister vertrouwt tot het tegendeel wordt uitgesproken. Wat mij betreft zou een motie van wantrouwen op zijn plaats geweest zijn als Blok persoonlijk het ASRE-rapport kende voor het debat over de inkomensafhankelijke huurverhogingen. Als alleen zijn ambtenaren het rapport kenden zou ik mijn conclusie hebben laten afhangen van de loop van het debat.

Maar de verklaring waarmee Blok uiteindelijk op de proppen kwamen is zowel uiterst onwaarschijnlijk als -op dit moment- niet te weerleggen. Toen directeur Johan Conijn van ASRE op 29 november 2012 schriftelijk informeerde of het ministerie geen bezwaar had tegen de publicatie van een geactualiseerde versie van het niet gepubliceerde, mede door het ministerie gefinancierde rapport, zou de verantwoordelijk ambtenaar zonder dat dit rapport beschikbaar was toestemming gegeven hebben voor publicatie. Waarschijnlijk is dat dan de eerste keer in de ambtelijke historie. Mijn ervaring is dat onderzoekers die vragen of je geen bezwaar hebt tegen publicatie van een rapport het concept meesturen. En als ze dat vergeten zijn vraagt het ministerie dat concept op voordat ze laten weten geen bezwaar te hebben tegen publicatie.

Niet dus.

Grappig is overigens dat collega’s Jacques Monasch (PvdA) en Barbara Visser (VVD) beweerden het rapport al lang te kennen bij het debat over de inkomensafhankelijke huurverhogingen. Klaarblijkelijk zijn ze helderziend, want het rapport werd pas afgelopen vrijdag online gezet voor derden.

Lees hier het stenogram van het debat:VH 20130228 VER vertrouwensdebat Blok rapport ASRE

1. Als ik eerlijk ben moet ik vaststellen dat de heer Blok dat niet is.
    Met de groeten van een modale huurder, tevens werkeloze bouwkundigtekenaar.

Reactie door Ruud van der Kroft — maart 1, 2013 @ 10:54 am

2. Wat de VVD en de PvdA doet is weer eens een Haags staaltje van volksverlakkerij.

Het volk stemt toe want grote delen van de samenleving zit diep in de schulden vanwege de huizenmarkt zeepbel. Verdeel en heers lijkt de modus operandi van dit kabinet.

Reactie door Klompe — maart 1, 2013 @ 10:59 am

3. Ik ben nu bang dat het woonakkoord dat er nu ligt gewoon goed gestemd wordt door de Eerste Kamer. Er valt niets meer te redden. VVD+PVDA hebben jammer genoeg de macht!

Reactie door Mohamed — maart 1, 2013 @ 2:08 pm

4. Beste Ruud,
    Ontzettend naar voor je dat je ontslagen bent.
    Mede door dit kabinet is het zover gekomen.
    Maar evengoed we mogen hopen dat het snel overwaait en er meer bouwaktiviteiten komen en
    daarmede de werkgelegenheid wordt aangejaagd.
    Daarom is een sterke partij nodig die niet verbonden is aan de zittende elite van ons kent
    ons.
    De baantjes jagers waaronder de heer monasch moeten zo snel mogelijk worden vervangen door mensen die zich nog laten leiden door empathie en mededogen met de ander.
    Daarom is het zaak om klaar te staan als het zooitje klapt en dat zal sneller gebeuren dan
    je denkt is mijn inschatting.
    Want het woonakoord is een maar de extra voorgenomen lastenverzwaring zal ook voor d66 en de rest van de bendeleden een brug te ver gaan.
    Want op politieke zelfmoord is geen enkele partij uit.
    Daarom hoop ik voor je dat je weer snel aan de slag bent en hoe eerder dit afbraakbeleid is gestopt hoe sneller de mensen weer aan de bak
    komen.
    Laten we daarom met ons allen zorgen voor een
    sterke SP

Reactie door blanken — maart 1, 2013 @ 7:37 pm

5. @4 Blanken

“Laten we daarom met ons allen zorgen voor een
    sterke SP”

Precies en dus vooral echt strategisch stemmen en dus juist niet switchen, als jouw voorspelling uit komt en anders helaas pas over 4 jaar.

Roelf

Reactie door R. van Bergen — maart 1, 2013 @ 8:37 pm

6. http://liberteque.com/en/viewvideo/896/9-11-afterparty/inside-job-2010-nederlands.html
    Zo is het gekomen.