donderdag 11 oktober 2012, 10.53 uur – paulus
Categorie: energie & klimaat

zelflevering duurzame energie belastingvrij: gaat het nu eindelijk lukken?

Een groot aantal maatschappelijke organisaties, verenigd in het Klimaatverbond, lanceerden gisteren op de Dag van de Duurzaamheid een voorstel om ook collectieve duurzame energieproductie voor eigen gebruik vrij te stellen van energiebelasting. Dat voorstel werd op 5 december 2011 al verwoord in de motie Samsom-Jansen.

bij energiecoöperaties als de windvogel investeren huishoudens gezamenlijk in de productie van duurzame energie voor eigen gebruik; schandelijk genoeg wordt dat “beloond” met een afdracht van €0,12/kWh energiebelasting

Die motie haalde het toen niet, omdat coalitiepartijen VVD-CDA en gedoogpartijen PVV en SGP geen zin hadden in erosie van de energiebelasting. Die is overigens helemaal niet nodig als de kosten van de vrijstelling gedekt worden uit een verhoging van de grootverbruikersschijf van de energiebelasting. Grootverbruikers betalen nu per kWh elektriciteit 200x minder belasting dan kleinverbruikers. Door dat verschil iets kleiner te maken blijft de opbrengst energiebelasting gelijk.

Na de verkiezingen van vorige maand is er volgens mij wél een meerderheid voor “salderen voor de meter”, zoals de vrijstelling voor collectieve duurzame productie door de insiders genoemd wordt. Het CDA is overgelopen naar de voorstanders en het aantal zetels van de oude voorstanders is ook gegroeid.

Vrijstelling van energiebelasting voor zelflevering van duurzame energie zou nu moeten lukken. Mits de PvdA zich niet in het pak laat naaien door de beoogde coalitiepartner VVD, die nog steeds mordicus tegen is.

Lees hier de motie Samsom-Jansen: 20111205 MOT 33000-XIII-59 MOT Samsom-Jansen zelflevering

Lees hier de toelichting op mijn voorstel saldering voor de meter, aangeboden tijdens het wetgevingsoverleg energie van 21 november 2011: ELI 20111121 MEM saldering energiebelasting

1. En wij die staan te trappelen om energiecooperaties en nieuwe nutsen te beginnen, maar duimen en duimen…….

Reactie door Floris — oktober 12, 2012 @ 7:18 am