Paulus Jansen

Weblog
Paulus Jansen

Wethouder wonen, ruimtelijke ordening, sport, dierenwelzijn en vastgoed in de gemeente Utrecht

donderdag 26 juli 2012, 8.11 uur – paulus
Categorie: Algemeen

Citaat van de dag

‘Veel gemeenten hebben eigen vermogen, maar ook schulden. Wanneer zij bij het Rijk veel minder rente ontvangen voor uitgezet geld dan bij banken, zullen ze er waarschijnlijk vaker voor kiezen om schulden af te lossen.’

(wethouder Janny Bakker-Klein van de gemeente Huizen in VNG-Magazine van 13 juli, naar aanleiding van het voornemen van het kabinet om gemeenten te verplichten tot schatkistbankieren)

Janny, zou het niet sowieso verstandiger zijn om schulden af te lossen?

11 reacties »

  1. “Janny, zou het niet sowieso verstandiger zijn om schulden af te lossen?”

    Buiten dat kennelijk is er nog door sommigen die ons belasting geld innen en mogen besteden, niets geleerd van IceSave.

    Het is een zeer goede zaak dat lagere overheden die een surplus hebben weg te zetten, verplicht zijn om dat bij Overheidsbanken te doen, zoals de Bank Nederlandse Gemeente of de bank voor de waterschappen. De gelden blijven dan deel uitmaken van de economie en leveren een fatsoenlijke rente op. En de risico’s zijn nihil en zo hoort het ook als je geld van anderen, want dat is wat er gebeurt, even niet hoeft te gebruiken waarvoor het is verstrekt. Belasting gelden behoren niet beschouwd te worden als een gedwongen douceurtje aan bestuurders van overheden ( dat was in feodale tijden het geval), belasting gelden zijn bedoeld om de samenleving op een fatsoenlijke manier op gang te houden en niet om een gokje te wagen ( Groningen Calon, Noord Holland). En om die reden zijn heel lang geleden die overheids banken opgericht.

    En jawel het is altijd voordeliger schulden af te lossen dan tegelijk ons geld als spaargeld tegen een lagere rente dan je voor die schulden moet betalen, weg te zetten.

    Roelf

    Reactie door R. van Bergen — juli 27, 2012 @ 4:20 pm

  2. Even een blogje in de reacties:

    Paulus Jansen heeft een hekel aan kiezers.

    Het mooie aan politiek is dat je kan kiezen. Soms kies je nou eenmaal niet voor een partij. Ik kies niet voor de SP. Maar dat wil niet zeggen dat ik geen sympathie heb voor de SP. Sterker nog, ik heb leuke contacten met enkele SP kamerleden.

    Echter helaas niet met Paulus Jansen. Een tijd geleden Twitterde ik een vraag naar Paulus Jansen, ik heb helaas geen idee meer waarover, maar ik was het in dit geval wel roerend met de heer Jansen eens. Ik vroeg me alleen af of de heer Jansen de tweet waar ik een vraag over had niet beter aan minister de Jager kon stellen. Ik kreeg daar van de heer Jansen als antwoord: “Nee”. Fair enough, dat kan. Maar toen ik toelichting vroeg, omdat ik dat niet snapte en een open vraag stelde, waar “Nee” geen antwoord op kon zijn, kreeg ik ondanks dat weer “Nee” als antwoord. Ik vond dat vreemd.

    Ik vroeg hem of hij me wel een antwoord wilde geven, omdat ik ook een kiezer was. Laat ik even voorop stellen ik had in mijn profiel (niet in mijn twitternaam) destijds staan, dat ik D66er was. Dus de heer Jansen had daar moeten kijken. Ik kreeg wederom als antwoord “Nee”.

    Ik vind dat een vreemde gang van zaken. Had ik de heer Jansen ooit iets aangedaan? “Nee”. Ik had hem daarvoor nog nooit een tweet gestuurd. Had ik de SP wat aangedaan? Niet dat ik weet, ben altijd heel voorkomend voor SPers.

    Ik heb de heer Jansen maar eens een paar keer ook “Nee” gestuurd. Niet excessief, maar een stuk of 4 keer. Vandaag kreeg ik van de heer Jansen een uitgebreider antwoord: “voor een midlife crisis bestaan heel goede behandelmethoden. Professionele hulpverleners kunnen je helpen: echt!” Of dat nu komt omdat ik nu wel D66 in mijn twitternaam heb staan, weet ik niet. Maar ik concludeer, Paulus Jansen heeft een hekel aan kiezers, of in ieder geval aan deze kiezer.

    Zal me voortaan maar concentreren op de kamerleden van de SP waar ik wel een leuk contact mee heb.

    Reactie door Patrick Bijvoet — juli 27, 2012 @ 5:06 pm

  3. Inmiddels met Paul uitgesproken. Paul is een goede peer, veel misverstanden.

    Reactie door Patrick Bijvoet — juli 28, 2012 @ 10:38 am

  4. @2 Patrick Bijvoet

    Twitter is absoluut een garantie voor onduidelijkheden en misverstanden.

    Een verstandig mens zou dan ook niet moeten twitteren, zeker politici niet, maat zeker ook niet mensen die pretenderen zich serieus met politiek bezig te willen houden en zich. zoals jij, afficheren als aanhanger van D66.

    Twitter bevordert een oppervlakkigheid die in een democratie als onwenselijk zou moeten worden beschouwd door een ieder, kiezer en gekozenen om redenen van het introduceren van kretologie ( 0mdat een tweet maar zeer beperkte mogelijkheden biedt en zeker niet to vaak noodzakelijke nuancering) in een debat dat altijd van belang moet zijn als het de vertegenwoordigende democratie betreft.

    Kortom het verwijt dat je maakt heb je mede zelf veroorzaakt door voor je vraagstelling juist Twitter te gebruiken. Een e-mail of zoals de unieke mogelijkheid die hier geboden wordt, dat vind je ook niet bij D66 of welke andere partij dan ook (even voortbordurend op je primaire verwijt, houden al die andere alleen maar Twitterende politici geen van allen van hun kiezers ook die van D66 niet?), zou haast zeker een fatsoenlijk antwoord hebben opgeleverd.

    Je zult begrijpen dat ik iedere serieuze politicus, dus ook Paulus Jansen die ik overigens hoog heb, aan raad te stoppen met twitteren ,men bevordert zo alleen onbegrip en oppervlakkigheid.

    Wat betreft @3

    Daaruit denk ik, let op het is mij zeker niet duidelijk, dat je je onder 2 geuite verwijten intrekt?

    Wellicht, als mijn vooronderstelling juist is, zou je dat wat helderder kunnen expliceren?

    En als laatste, mijn commentaar gelezen hebbende, zou dan al dat verwijt en misverstand nooit zijn ontstaan als je niet had getwitterd, maar gewoon een e-mail had gestuurd of je vragen hier had gedeponeerd.?

    Roelf

    Reactie door R. van Bergen — juli 28, 2012 @ 3:26 pm

  5. Patrick Bijvoet

    Overigens vind ik het onderwerp van uitermate belang, dit omdat, wat ik onder @1 heb betoogd: Kort:

    Dat kennelijk politici van haast zeker bepaalde signatuur ( in deze CDA) nog steeds menen dat ze belasting gelden wel in de slotmachine kunnen storten om zo te GOKKEN op een hoger rendement.

    Daarom stoort mij je interventie bovenmatig. Te meer omdat die ook nog eens onnodig lijkt te zijn geweest.

    Roelf

    Reactie door R. van Bergen — juli 28, 2012 @ 3:30 pm

  6. Even reactie, later zal ik (misschien) uitgebreider reageren.

    Wat betreft 5. Daar ging het helemaal niet om. Dus die reactie begrijp ik niet.

    Wat betreft 4. Compleet oneens. Twitter brengt politici juist dichter bij de bevolking. Je moet er alleen verstandig mee omgaan.

    Reactie door Patrick Bijvoet — juli 31, 2012 @ 9:58 am

  7. @6 Patric Bijvoet

    “Wat betreft 5. Daar ging het helemaal niet om. Dus die reactie begrijp ik niet.”

    Nee Patric bij jou gaat het daar niet om, maar dat is toevallig wel het onderwerp dat Paulus aansnijd. En nee dat is niet jouw onderwerp, dat was pure off topic vervuiling van iets waar onze samenleving nu juist ernstig aan lijdt, bestuurders politici die opereren of belasting gelden aan hun geoffreerd worden zonder dat er ook maar enige zorgvuldigheid met de omgang met dat geld van hen verlangd wordt. En die, ernstige minachting voor de belasting betaler, wordt in het bedoelde citaat van Jannie Bakker Klein ( CDA) dat hier het onderwerp is, verwoord. Maar wellicht ben jij ook van dat type en onderken je niet eens het kwaad wat in deze opmerking schuilt, van een zogenaamde “liberaal” verwondert dat mij overigens in het geheel niet.

    Ik was en ben dus van mening dat jouw inbreng ernstige vervuiling is van een veel te belangrijk thema: Politici zonder enig fatsoens en norm besef aangaande de omgang met belasting gelden. Bij de affaire IceSave hebben we de ultieme gevolgen daarvan gezien.

    ( Waarbij nogmaals opgemerkt voor die genen die er graag overheen lezen, er is in het begin van de vorige eeuw al een fatsoenlijk, overheids, alternatief gecreëerd , jawel door “echte” liberalen en dat was de Bank Nederlandse Gemeenten en de Bank van de Waterschappen).

    Maar dat schijnt jou, en nogmaals van een zogenaamde liberaal verwondert mij dat in het geheel niet, geheel te ontgaan.

    “Wat betreft 4. Compleet oneens. Twitter brengt politici juist dichter bij de bevolking. Je moet er alleen verstandig mee omgaan.”

    En zoals ik heb omschreven en onderbouwd, ben ik het daar helemaal niet mee eens.

    Jouw reactie op een tweet van Paulus toont aan dat ik daarin wel eens gelijk zou kunnen hebben. Of ben je van mening dat je zelf in deze erg onverstandig met je tweet bent om gegaan en is dat dan je gewoonte?

    Roelf

    Reactie door R. van Bergen — juli 31, 2012 @ 2:14 pm

  8. Beste Roelf,

    U heet nl geen Roel, dus zal de laatste letter van uw naam wel schrijven.
    Inderdaad, mijn reactie was offtopic.
    Maar ik ga verder niet op uw reactie in, omdat u een nogal agressieve toon hebt van spreken. Net als op twitter, reageer ik daar niet op.

    Zoals gezegd heb ik het met Paulus allang besproken en uitgesproken en virtueel de hand geschud. Voor uw duidelijkheid, er zitten heel veel SP kamerleden op twitter die op een uitstekende manier met kiezers van allerlei partijen spreken. Ik vermoed dat u niet op twitter zit, dat u dan ook niet goed weet waar je het over hebt. Dus ik laat het hierbij.

    Kritiek moet kunnen, dat deed ik ook. Helaas reageert u met een nogal neerbuigende agressieve toon.

    Reactie door Patrick Bijvoet — augustus 1, 2012 @ 3:50 pm

  9. @8 Partic Bijvoet

    “Kritiek moet kunnen, dat deed ik ook. Helaas reageert u met een nogal neerbuigende agressieve toon.”

    Pardon?

    Hoe waardeer je de toonzetting die je onder @2, ook nog eens geheel off topic. aanslaat?

    En dat afdoen met ik heb Paulus virtueel de hand geschud, negerend dat het hier een blog is waar ook anderen aan , kunnen, deelnemen?

    Ik heb je uitgenodigd @4 om dat “virtueel”handschudden te expliceren. Maar kennelijk vind jij dat je ongestraft hufterig kunt doen in de redelijke openbaarheid en als je er op wordt gewezen dat dat toch wel een heel armetierig excuus is, als je in de privé sfeer iets met Paulus zou hebben gehad ligt dat even anders, dan verwijt jij mensen die je daar op wijzen en jawel ik heb me mateloos aan jou geërgerd, dat ze zich bedienen van een format die niet voor dat van jou onder @2 onderdoet.

    En wat Twitter betreft, je hebt gelijk ik twitter niet om de door mij gegeven redenen, wel zie ik, onder anderen op de sites van de SP veel tweets voorbij komen en jawel van politici en die stemmen mij niet vrolijk.

    Overigens wat lijk je te willen suggeren met de volgende rare loze opmerking?

    “U heet nl geen Roel, dus zal de laatste letter van uw naam wel schrijven.”

    Nee laat ook maar, ik heb zo’n vermoeden hoe jouw belevingwereld in elkaar steekt, dus denk ik het antwoord nu ook wel te kunnen inschatten.

    Roelf

    Reactie door R. van Bergen — augustus 2, 2012 @ 10:38 am

  10. @Patrick en @Roelf,

    De reactiemogelijkheid op mijn BLOG is bedoeld om te reageren op mijn artikelen, niet om een onderlinge vendetta te beginnen. Als jullie dat willen weet ik nog wel een mooie locatie voor een pistoolgevecht. Maar liever niet hier.

    Reactie door Paulus Jansen — augustus 2, 2012 @ 4:24 pm

  11. @10 Paulus Jansen

    “De reactiemogelijkheid op mijn BLOG is bedoeld om te reageren op mijn artikelen”

    Precies daar kan ik me in vinden en de reden van mijn geïrriteerdheid.

    Roelf

    Reactie door R. van Bergen — augustus 2, 2012 @ 7:42 pm

RSS-feed voor reacties op dit bericht. TrackBack URI

Geef een reactie

www.sp.nl