Paulus Jansen

Weblog
Paulus Jansen

Wethouder wonen, ruimtelijke ordening, sport, dierenwelzijn en vastgoed in de gemeente Utrecht

maandag 23 juli 2012, 17.17 uur – paulus
Categorie: Kamervragen, verkeer

Wordt internet in de trein een cashcow?

Eind 2009 besloot NS -onder stevige druk van de Tweede Kamer (m.n. Diederik samsom)- om gratis mobiel internet uit te rollen in zijn treinen, in combinatie met een reizigersinformatiesysteem dat meelift op dezelfde techniek. Verkeersminister Eurlings trok het staatsbedrijf met een subsidie van €15 miljoen over de streep. Maar wat gebeurt er na 1 januari 2013?


Het groeiende aantal monitoren in NS treinstellen moet online informatie bieden over aankomsttijden, overstapmogelijkheden en vertragingen, maar toont het grootste deel van de tijd een foto van een voorsnellend treinstel door een sappig weidelandschap

Per 1 januari a.s. loopt de proefperiode van drie jaar af. Naar ik vernomen heb wil het nog niet erg vlotten met de onderhandelingen met potentiële providers na deze datum. De tekst op de eigen site van NS laat ruimte om vanaf 2013 Wifi diensten alleen tegen betaling te gaan aanbieden.

Dat zou buitengewoon dom en onwenselijk zijn. Draadloos internet is een voorziening die de keuzereiziger over de streep kan trekken om de trein te pakken in plaats van de auto. Dat levert de NS extra geld op. Verder is het leeuwendeel van de kosten voor Wifi sowieso nodig vanwege het draadloze reizigersinformatiesysteem in de trein. Het gaat dan niet aan om de treinreiziger ook nog eens een poot uit te rukken!

Treinenweb.nl heeft een uitvoerig artikel over de invoering van internet in de trein.

lees hier mijn schriftelijke vragen: VW 20120723 SV Wifi NS

4 reacties »

  1. In de trein moet altijd een complete afdeling blijven zonder WiFi, waar niet mobiel gebeld mag worden, niet met laptop geïnternet enz. De straling heeft effecten op mensen. Wie daar last van heeft moet ook met de trein kunnen reizen.

    Gegeven het standpunt van de SP over hoogfrequente straling (zie: http://www.sp.nl/standpunten/cd_119/standpunt_over_umts.html ) zou Paulus Janssen niet alleen voor ‘gratis’ WiFi moeten pleiten, maar ook voor voorzichtigheid met de toepassing.

    Dus: elke trein tenminste een complete afdeling zonder straling.

    Reactie door Frans — juli 24, 2012 @ 8:59 am

  2. Frans, je haalt een aantal zaken door elkaar. WiFi in de trein in geen UMTS. De trein zelf heeft een UMTS verbinding met de masten waar hij langs rijdt, daarom is de snelheid ook niet altijd hetzelfde. De WiFi routers in de trein zijn het waar jij verbinding mee maakt. Dus of je nu in een “WiFi-vrije” afdeling zit of niet, je rijdt evengoed langs die UMTS masten. Over WiFi hoef je je niet druk te maken. De frequenties daarvan zijn vele malen lager dan UMTS en bovendien is ook de signaalsterkte veel minder. Over UMTS kan je inderdaad wel een discussie voeren maar dat heeft dus niets van doen met de WiFi(-vrije) trein”

    Reactie door Hans Verschoor — februari 5, 2013 @ 12:53 am

  3. Helaas kan ik niet meer met de trein reizen vanwege hoodpijnklachten door wifi.Het beperkt mijn leven enorm.
    De NS liet mij weten te streven alle terinen te voorzien met wifi, stalingsvrije cabines zijn niet mogelijk. Vanuit medische zijde: GGD, RIVM heeft men voor mij en lotgenoten geen onderzoeksbelangstelling.Heel onwetenschappelijk houdt men liever het geloof dat het niet kan, de belangen van consument en industrie zijn te groot.

    Reactie door George van der Hoeven — februari 5, 2013 @ 4:17 pm

  4. Reactie op Hans Verschoor: de frequenties van WIFI, UMTS en andere draadloze systemen (wisselingen per seconde) zijn ongeveer hetzelfde. De antenne in het apparaat (telefoon, laptop, …) zowel als de antenne in de trein of aan de mast zendt hoogfrequente velden uit. GSM, DECT, WLAN, WIFI, het is allemaal elektrosmog. Ik maak me overigens niet druk, maar ik heb wel pijnklachten door die velden. Het is echt niet leuk om pijn te hebben van de modems van de buren, van de apparaten in de trein, ga zo maar door. Voor de discussie over het standpunt van Paulus Jansen doet het er overigens niet toe. Het standpunt van Jansen is in strijd met de uitgangspunten van de SP, dat is wat ik opmerk. De SP pleit voor voorzichtig zijn met hoogfrequente velden. Jansen pleit voor extra velden en dan ook nog in de trein, waarmee ook mensen met klachten door hoogfrequente velden moeten kunnen reizen. Zie de reactie van George van der Hoeven. En kom me niet aan met de blabla van onbewezen, de effecten staan gewoon in de stukken van de ICNIRP en het feit alleen dat de IARC hoogfrequente velden onder ‘potentieel kankerverwekkend’ rangschikt, betekent dat de IARC het bestaan van de niet-thermische effecten onderkent.

    Reactie door Frans — februari 19, 2013 @ 6:57 pm

RSS-feed voor reacties op dit bericht. TrackBack URI

Geef een reactie

www.sp.nl