Paulus Jansen

Weblog
Paulus Jansen

Wethouder wonen, ruimtelijke ordening, sport, dierenwelzijn en vastgoed in de gemeente Utrecht

donderdag 29 maart 2012, 12.49 uur – paulus
Categorie: Algemeen, verkeer

Schultz sloopt onze stadbus: dit schreeuwt om actie!

Ons Utrecht bericht deze week dat het Bestuur Regio Utrecht van plan is om een groot aantal buslijnen in de stad in te korten of samen te voegen. ’s avonds na 21.00u en ’s zondags voor 10.30u gaan de bussen nog maar twee keer in plaats van vier keer per uur rijden. In mijn eigen wijk Lunetten zal lijn 1 verdwijnen: die wordt ingekort en rijdt voortaan niet verder dan Hoograven.


Door VVD-CDA-PVV-beleid rijdt GVU-lijn 1 binnenkort niet meer naar Lunetten. Pikken we dat nog langer?

De kaalslag is het gevolg van een enorme bezuiniging op het openbaar vervoer in de grote steden en de “brede doeluitkering” (wordt ook o.m. gebruikt voor openbaar vervoer) in het regeerakkoord. Volgens VVD-minister Schultz moeten de stads- en streekvervoerders door marktwerking (lees: aanbesteden) efficiënter gaan werken. Wat dat betekent weten we nu: de kwaliteit van de dienstverlening gaat dramatisch omlaag. Onze wijk Lunetten wordt daarbij extra zwaar getroffen door het verlies van lijn 1. Je bent in veel gevallen langer onderweg, moet vaker overstappen. En als klap op de vuurpijl ga je ook nog eens meer betalen: langere reiswegen door omrijden betekent kassa voor Schultz, want iedere kilometer wordt afgeboekt op je OV-chipkaart. Het halveren van het aantal bussen na 21.00u betekent dat je nog maar twee keer per uur per openbaar vervoer Lunetten kan bereiken, want de stoptreinen rijden na die tijd ook nog maar twee keer per uur.

Mijn bloed gaat koken van deze asociale maatregelen. Dezelfde minister die kapitalen uittrekt voor de verbreding van de A12 (nu 10 stroken) en de A27 (nu 8 stroken) bij Utrecht, waardoor vele hectares buffergroen aan de rand van de stad verdwijnen, zet nu het mes in ons openbaar vervoer. De gemeenteraad houdt op 17 april op initiatief van SP en GroenLinks een raadsinformatieavond over de bezuinigingen, maar wat mij betreft laten we het niet daarbij.

Ik stel voor om een demonstratieve wereldrecordpoging zoveel-mogelijk-buspassagiers-in-één-bus te gaan doen in GVU lijn 1. We moeten Schultz, coalitiepartijen VVD en CDA en aanhangwagen PVV, laten zien dat we deze aanslag op ons openbaar vervoer niet langer pikken.

Als je wil reageren op het idee kan dat via deze blog . Wil je een handje helpen met de organisatie, stuur dan een mailtje naar pjansen@sp.nl . Voorafgaand aan 14 april komen we een keer bij elkaar voor het bespreken van de details van de aanpak. Zegt het voort.

UPDATE 30-3, 17:45
Het volledige voorstel kan je lezen in Concept uitgangspuntennotitie OV-uitvoeringsplan 2013 van het Bestuur Regio Utrecht (BRU). Mijn veronderstelling dat de financiële basis de speciale heffing voor de G4 is klopt niet: die wordt alleen opgelegd aan de gemeenten Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, die nog een eigen stadsvervoerbedrijf hebben. Utrecht heeft in december 2006 het GVU verkocht aan Connexxion. Toch komt de bezuiniging wel degelijk uit Den Haag. In het regeerakkoord is een grote bezuiniging opgenomen op de Brede Doel Uitkering, waaruit onder meer het stads- en streekvervoer betaald wordt. Het BRU schuift die bezuiniging door naar GVU/Connexxion. In 2011 is al 3,5% van de bussen geschrapt, daar komt in 2012 nog eens 6% minder bussen overheen. Ook worden de kaartjes 5% extra in prijs verhoogd. Het kabinet heeft wel een half miljard extra uitgetrokken voor asfalt en beton.

22 reacties »

  1. Dit is geen bezuinigen maar een kaalslag. Niet alleen in Lunetten maar ook op veel andere wijken in de stad. En ook komt er per 1 januari nog een tariefsverhoging van 5%. Voor veel minder aanbod veel meer betalen. Dat is tcch heel erg grof.

    Reactie door Kees van der Graaf — maart 29, 2012 @ 2:03 pm

  2. Dit is echt niet normaal. Hoorde ook dat lijn 12 niet meer langs de weg der wetenschap gaat rijden.
    En wij chauffeurs zijn hier ook de dupe van. Minder lijnen meer ontslagen.
    En dan willen ze de mensen uit de auto halen???
    S’avonds als vrouw/bejaarde nu op een bus wachten wordt nu nog gevaarlijke want je staat in half uur te wachten op een bus. Moet je eens weten hoelang ern half uur duurt???
    Ach mevrouw Schipper heeft een eigen prive chauffeur die rijd wanneer mevrouw met haar vingers knipt.
    Kom mensen bundel onze krachten voor ons hele vervoersbedrijf naar de klote gaat!!!!

    Reactie door adrie — maart 29, 2012 @ 4:29 pm

  3. Kom maar op met die actie. Kan wij van het GVU ’s laten zien wat we waard zijn!

    Reactie door H van Noord — maart 29, 2012 @ 5:25 pm

  4. Bij ons is nog niets bekend. kunnen we de veranderingen ergens terugvinden.

    Reactie door buschauffeur — maart 29, 2012 @ 6:39 pm

  5. Ze zijn echt gek in Den Haag geloof ik,nog meer naar de donder helpen.Moeten we soms TNT achterna of zo?

    Reactie door gvuchauffeur — maart 29, 2012 @ 10:02 pm

  6. Voor het rapport, ga naar de site van DNU.nl. Klik het artikel aan van ‘Buslijnennet zonder inspraak op zijn kop. ophet einde van dit artikel kan je doorklikken naar het schrikbarende rapport. Niet alleen Den Haag is gek, maar een haartje erger is het BRU, dat eind dit jaar wordt opgeheven.

    Reactie door Kees (C.P.) van der Graaf — maart 30, 2012 @ 11:21 am

  7. In de Amsterdamse Zuidas wordt de A10 verdubbeld van 2 X 3+ rijstoken, naar eerst 2 X 5 en nu zelfs 2 X 6 rijstroken.
    In de OV verbetering op en om station Zuid wordt flink gesneden, helaas stemt de SP kamer-fraktie daarmee in.

    Reactie door roland — maart 30, 2012 @ 11:34 am

  8. @Roland, geen idee waar je deze veronderstelling op baseert!

    Reactie door paulus — maart 30, 2012 @ 4:51 pm

  9. Paulus uit de media en http://amsterdam.sp.nl/nieuws/berichten.php?itemid=4751
    “deze onzekerheden maken dat we niet staan te juichen” Met zo’n megaprojekt zijn “onzekerheden” regel, maar ik lees niets deze een forse wegverbreding. Mis ik wat?
    Het station Zuid krijgt in de plannen 4 perronsporen straks aangesloten op 4 treinsporen naar Almere, die dus nooit volledig benut worden!

    Reactie door roland — maart 30, 2012 @ 8:06 pm

  10. GVU is van plan????? dit word vanuit het BRU beslist. Een soort geheime genootschap die 1 januari 2013 opgeheven wordt. Dit had plaatselijke politiek toch veel eerder aan moeten zien komen? de werknemers van het gvu hebben vaak genoeg hun mond open gedaan over kwaliteit en kaalslag

    Reactie door monique — maart 31, 2012 @ 7:56 am

  11. @10 Moniek, je hebt helemaal gelijk. Om precies te zijn werkt het zo: de minister geeft minder geld aan het BRU, het BRU zet het mes in de dienstregeling, het GVU mag minder rijden, de chauffeurs vliegen eruit en de openbaar vervoer reizigers zijn de klos.
    Maar ik neem toch aan dat je dit ook niet accepteert en mee gaat doen op 14 april??

    Reactie door Paulus Jansen — maart 31, 2012 @ 8:33 am

  12. De meeste bewoners uit de WA Vultostraat en de
    Constant Erzijstraat zijn juist dol gelukkig dat de 100 vervuilende bussen per dag voor hun deur verdwijnen. Het is voor hun juist het beste nieuws sinds jaren.Deze ronkende bussen in de file richting Goylaan verdwijnen hiermee gelukkig.Dat men met de overige kaalslag van het lijnennet niet eens is vind ik meer dan terecht. Al jaren wordt door de bewoners actie gevraagd voor de hoeveelheid verkeer door deze straat.Sinds de aanpak van de Jutphaseweg in 2003 is het verkeer enorm toegenomen. Als de SP het goed voor heeft met de wijk Hoograven zou een groot aantal bewoners juist er blijer van worden als juist hier wat aan werd gedaan.
    Tot op heden is dat nog nooit gebeurd.

    Reactie door M de Boer — maart 31, 2012 @ 2:51 pm

  13. @8, “Dezelfde minister die kapitalen uittrekt voor de verbreding van A12 en A27, waardoor vele ha groen aan de stadsrand verdwijnen”.

    Hetzelfde of erger gebeurt elders zoals rondom Amsterdam met eerst de A1,A6,A9.
    En de A10 met het verschil dat de SP zich hier niet verzet en dus(?) instemt. Heel verwarrend!

    Reactie door roland — maart 31, 2012 @ 5:39 pm

  14. Er wordt bij het GVU al gekeken wie er mee gaan in het nieuwe bestel. Er zijn jaren geen functionerings (verplichte)gesprekken geweest, nu zijn er in de maand februari een groot aantal bestuurders m/v op gesprek geweest, een van de gespreksleiders heeft zich versproken, door te zeggen dat er in december veranderingen komen en er mensen die te laat komen of veel ziek zijn moeten oppassen voor hun baan.

    Reactie door Nu nog happy busman.. — maart 31, 2012 @ 8:45 pm

  15. Ik gun iedere buschuaffeur zijn brood maar 100
    vervuilende bussen minder ddor door de WA Vultostraat en 100 vervuilende bussen minder op het Goylaan is gewoon goed nieuws voor de luchtvervuiling in de wijk en dus voor de bewoners van Hoograven. Ondanks ze misschien iets verder moeten lopen.

    Reactie door Martijn — april 1, 2012 @ 9:55 am

  16. @Martijn en M de Boer. Eens dat bussen schoner moeten worden, net als personen- en vrachtauto’s. Realiseer je wel dat voor iedere bus die geschrapt wordt tien personenauto’s, brommers of scooters terugkomen. Daarnaast betekent het beleid van VVD-minister Schultz (bezuinigen op stads- en streekvervoer, extra geld voor verbreding autowegen) dat veel meer mensen uit de regio noodgedwongen meer gebruik gaan maken van de auto. Juist op wegen als de Erzeijstraat/WA Vultostraat gaat dat leiden tot veel meer auto’s.
    Zelfs voor de bewoners van deze straten is een goed functionerend stadsvervoer (en een hoger aandeel fiets) veel gunstiger dan de huidige tendens, waarbij wijkontsluitingswegen steeds meer volslibben met mensen die vroeger de fiets of de bus namen.

    Reactie door paulus — april 1, 2012 @ 12:10 pm

  17. het is godgeklaagd, als ik nu naar acupunctuur wil trek ik daar een uur voor uit om daar te (op tijd) komen dit vergroot mijn (
    zelfstandige) mobiliteitshandicap met minstens een half uur
    zelden zo’n slechte april grap gezien

    Reactie door rob — april 2, 2012 @ 9:36 am

  18. 4.Hallo SP
    Beter laat dan nooit, de SP voert actie, werkelijk schandalig wat BRU met het OV stadsvervoer gaat doen.Na privatisering hebben de reizigers al een eerste kaalslag te verwerken gehad, minder aanbod slechter materiaal, geen regelmaat meer in de dienstregeling, en nu dit voornemen hele wijken zonder openbaar vervoer!!Dit zal de mobiliteit van reizigers die afhankelijk zijn van het OV in die wijken ernstig verstoren zoniet onmogelijk maken, vele zullen achter de geraniums verdwijnen. Een verder gevolg zal zijn dat de bezettingsgraden in de bussen zal teruglopen zodat er in de toekomst nog meer lijnen kunnen verdwijnen en de bonussen bij de vervoerder kunnen stijgen!! Utrecht West maakt ernstig bezwaar tegen het verdwijnen van o.a. Lijn 14 Duidelijk is dat de reacties 1 en 2 geen SP stemmers zijn ik mis de solidairiteit in die reacties, er zijn zoveel bewoners in Utrecht die ”last”hebben van het verkeer wat een grote stad nu eenmaal met zich meebrengt,”je zal maar b.v. aan de Spinozaweg of Cathesiusweg wonen”, op deze manier krijgt de bewoner van de Griftstraat na meer dan 25 jaar zeuren alsnog zijn zin, met dank aan het niet ter verantwooring te roepen BRU.

    Reactie by L Goris — zondag 8 april 2012 om 10.10 uur

    Reactie door L Goris — april 8, 2012 @ 10:25 am

  19. Waarom voor lijn 1 gekozen als protest ! Lijn 6 is veel belangrijker ivm
    de vele bejaarden die in de wijk wonen.

    Lijn 1 wordt practisch niet gebruikt door bewoners van Hoograven

    Reactie door K.Bos — april 11, 2012 @ 4:10 pm

  20. @19
    We hadden ook lijn 6 of 8 kunnen kiezen, want de actie richt zich op inwoners uit de hele stad. 1 is wel handig omdat busstation Lunetten voldoende veilige ruimte biedt voor een grote groep.

    Reactie door Paulus Jansen — april 12, 2012 @ 11:58 am

  21. Wie gaat het huidige BRU aanpakken, wel geld in het water voor de spitstram, wel geld om een tram van groen naar geel te kleuren(technisch wordt er geen euro geinvesteerd) wel toestaan dat er oude bussen uit amsterdam naar utrecht komen, waar is het geld voor de nieuwe bussen gebleven die in 2010 zouden gaan rijden ???
    Het BRU staat voor bestuur, de vraag is wat besturen ze dan ???
    BRU weg ermee er gaat al genoeg belasting geld naar de filistijnen.
    Minder stropdas, meer mensen die begrijpen wat er leeft en nodig is, misschien mensen met ervaring (chauffeurs)

    Reactie door Ton Gronloh — april 16, 2012 @ 8:19 pm

  22. hallo sp
    ik ben ook een actiegroep begonnen om te stoppen met de bezuingen op ov
    lid worden stuur tomfannynanlohy@gmail.com
    groet tom

    Reactie door tom — april 26, 2012 @ 4:15 pm

RSS-feed voor reacties op dit bericht. TrackBack URI

Geef een reactie

www.sp.nl