zaterdag 12 november 2011, 23.48 uur – paulus
Categorie: energie & klimaat, op pad

Plattelanders nemen macht in Den Haag over

De Tweede Kamer werd vanmorgen bezet door een stroom plattelanders uit alle windstreken, die er een eigen plattelandsparlement georganiseerd hadden. Een aantal kamerleden, waaronder ik, volgde de debatten en gaf commentaar op de conclusies.

veel dorpsverenigingen zijn bezig met lokale initiatieven voor duurzame energie. Hoonhorst was in 2010 het meest duurzame dorp van Overijssel

Waar ging het over? Eigenlijk vooral over sociale samenhang en lokale democratie. Net als in de steden voelen veel mensen op het platteland zich niet gehoord door de overheid. Te veel plannen worden top-down “uitgerold”, waarna de lokalo’s pas in een laat stadium geïnformeerd worden. Dat leidt tot frustratie en verzet. Het plattelandsparlement pleitte voor écht overleg in een vroeg stadium, waar vervolgens wat mee gedaan wordt.

Bij duurzame energieprojecten ontstaan vaak grote tegenstellingen omdat een klein aantal initiatiefnemers de vruchten plukt van een project, terwijl de omwonenden vaak alleen de nadelen ervaren. Tijdens een workshop over duurzame energie werd daarom de aanbeveling gedaan dat bij lokale duurzame energieprojecten (boven een bepaalde schaal) een minimumpercentage van de eigendom ook zou moeten berusten bij de lokale gemeenschap: individueel of collectief, in de vorm van een coöperatie. Zo profiteert de omgeving ook van de baten van een project.

Veel plattelanders zijn positief over het idee van de energiecoöperaties, waarbij mensen uit een dorp gezamenlijk geld steken in een duurzaam project. Een andere aanbeveling van het parlement is het bevorderen van dergelijke initiatieven door vrijstelling van energiebelasting bij coöperaties ook vóór de meter mogelijk te maken. Zo kan je gezamenlijk zonnepanelen leggen op een gunstig gelegen dak bij de plaatselijke boer, zonder energiebelasting te betalen. Nu is dat alleen mogelijk als de panelen op je eigen dak liggen.

Natuurlijk kwamen er ook andere thema’s aan de orde, zoals de krimp en de vergrijzing. Plattelandsjongeren.nl (de jongerenorganisaties op het platteland) gaven een workshop over hun activiteiten in 230 kleine kernen. Heel veel gezellige initiatieven, soms met een serieuze ondertoon. Zo probeert de Zuipkeet van het jaar verkiezing het overmatig drankgebruik wat hoger op de mentale agenda van jongeren te krijgen.

Het is spijtig dat dorpsverenigingen, die grotendeels op vrijwilligers draaien, stevig getroffen worden door allerlei bezuinigingen in Den Haag, maar ook bij de provincies en gemeenten. Met één euro bezuiniging op het dorpshuis richt je vaak voor tien euro aan ellende aan, doordat vrijwilligers ontmoedigd worden en afhaken. Aan de andere kant blijken de plattelanders opvallend inventief om keer op keer nieuwe listen te bedenken om het hoofd boven water te houden

1. De eerste stap naar echte democratie, een laagdrempelige ingang voor de burgers, geen wethouders en ambtenaren die op zo’n grote afstand staan van de burgers, zeker op het platteland, dat de nodige affiniteit met hun noden en verlangens zich ook vertaald in beleid. En dat houdt in terug draaien van die anti democratische beweging die gemeentelijk fusie heet.

Wat kan het de willekeurige wethouder of ambtenaar schelen dat een individuele burger door zijn insteek in de knel komt? Wat ervaart de gemiddelde plattelands burger als hij tegenover een totaal onbekende komt te staan die wellicht ook nog eens de aangehaalde problematiek niet (wil) begrijpen?

Wat moet een burger die NIET beschikt over adequaat vervoer een raadsvergadering op grote afstand van zijn woonstee wil bezoeken, maar waar wel het onderwerp wordt behandeld dat voor hem van belang is?

De fusie drift vanuit Den Haag draait de democratie de nek om.

Veel burgers zien zich niet tot nauwelijks meer vertegenwoordigd in deze giga gemeenten.

Het huidige Delfzijl werd gevormd, tegen de zin van erg veel burgers in, in 1987. Daarna heeft deze gemeente vooral geleden onder de ego’s van wethouders. Sommige burgers waren dat zo zat dat ze bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen een kiezersstaking organiseerden. Niet dat de regenten, want die worden automatisch gekweekt bij de vorming van deze monstrums, er erg van onder de indruk waren en jawel dat is dus significant.

In Spijk Gelderland hadden de plaatselijke regenten ( Rijnwaarden als ik me goed herinner) besloten dat het electoraat ter plekke zo klein was dat men de daar levende wensen en opvattingen, die bij realisering de financiering van behoeften in de grotere kernen wellicht zou frustreren en dus misschien electoraal verlies zou kunnen opleveren, dus negeerde men wat men in Spijk wenselijk vond. Gevolg de gehele gemeenschap stemde, hoewel oorspronkelijk gevarieerd en anders, in frustratie op de PVV.

Ik woonde in Spijk Groningen toen dat werd ingelijfd bij de Delzijl.

Nu woon ik in de kwa oppervlakte, grootste gemeente van Nederland die op 1 januari is onstaan, ook weer ondanks stevig verzet van burgers.

Het kan de regenten niets meer schelen wat men in de kleinere woongemeenschappen van hun plannen vindt, men kan gewoon autoritair de eigen hobby’s en ideeën doorzetten.

Er is niets democratisch meer te vinden in die gemeenten, alleen nog de formaliteit, maar niet de werkelijk uitvoering.

Er zijn theorieën over affiniteits cirkels, als men daar kennis van heeft genomen, dan heeft men zelfs bewust gekozen voor het monddood maken van de burgers.

Roelf

Reactie door R. van Bergen — november 13, 2011 @ 3:45 pm

2. Bijzonder leuke en leerzame dag. Veel nieuwe mensen leren kennen en kontakten met parletmentsleden. Wel jammer dat burger alleen betrokken zijn bij lokale voorzieningen. Als het gaat om ingrijpende projecten zoals plaatsing van windmolens, bewoners buiten spel door de rijkscoordinatie. Hier regeert alleen landsbelang. Dergelijke constructies vergroten tegenstellingen (lees geld!!) in het platteland. In plaats van structurief samenwerken (kijken naar oplossingen) blijven we aan het procederen. Als we echt willen praten over burgerparticipatie, neem dan ook de verantwoordelijkheid.

Reactie door H.J. Baalman — november 14, 2011 @ 2:12 pm