Paulus Jansen

Weblog
Paulus Jansen

Wethouder wonen, ruimtelijke ordening, sport, dierenwelzijn en vastgoed in de gemeente Utrecht

vrijdag 1 oktober 2010, 9.23 uur – paulus
Categorie: milieu, verkeer

Borne boos over misbruik Twentelijn

De zaal puilde uit in kulturhus de Bijenkorf in Borne. De lokale SP afdeling had daar gisteravond een discussieavond over het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer georganiseerd.

Dat zorgt straks voor tientallen extra goederentreinen door de dorpskommen langs de IJssel en in Twente. Ik hield er een inleiding.

Bij het besluit om de Betuweroute aan te leggen heeft de Nederlandse regering destijds vergeten om afspraken met Duitsland te maken over aansluitende infrastructuur. Een beetje slordig als je bedenkt dat meer dan 90% van de treinen over de route doorrijden naar Duitsland. Sinds de route klaar is eindigt hij bij Zevenaar op een karrespoor richting oosterburen. Het zal naar verwachting tot minstens 2018 duren eer de druk een beetje van de ketel is door de aanleg van een derde spoor.

Daarom bedacht Camiel Eurlings in zijn nadagen het plan om de treinen die voorlopig niet bij Emmerich de grens over kunnen dan maar via de IJssel- en Twentelijn naar het oosten te dirigeren. Dwars door plaatsen als Arnhem, Dieren en Deventer. En Borne dus.

Normaal is dat een gemoedelijk dorp. Maar nu zijn de mensen kwaad. Niet alleen vanwege de dreigende overlast. Maar ook vanwege de randstedelijke arrogantie om miljarden euro’s belastinggeld te besteden aan nieuwe infrastructuur, terwijl in Twente bijna honderd extra goederentreinen per dag over een bestaande lijn door de dorp- en stadskernen gejaagd worden. O ja, Eurlings had nog enkele tientallen miljoenen over voor de “inpassingsproblemen”.

Dat pikken die Tukkers niet.

UPDATE
meer lezen over de SP-actie Laat de goederentrein varen

17 reacties »

  1. Helemaal mee eens. Ik ben inwoner van Bathmen. Bathmen ligt ingeklemd tussen de A1 en het spoor. Bathmen is net als Borne een gemoedelijk en lieflijk dorp. We hebben al behoorlijk veel geluidsoverlast van de A1. Moet daar het spoor nu ook nog bijkomen? Om de 7 minuten een trein kunnen wij als inwoners van Bathmen echt niet accepteren. Er is toch niet voor niets een Betuwelijn aangelegd, daar was toen toch zo veel over te doen? Gebruik dat spoor dan ook!

    Reactie door Saskia Kops — oktober 4, 2010 @ 7:07 pm

  2. Met de vorige reactie ben ik het helemaal eens.
    Het is toch van de gekke dat er een Betuwelijn
    aangelegd wordt, die dan niet benut wordt.
    Ook ik woon in Bathmen, en ben er heel erg
    op tegen dat de goederen spoorlijn hier langs
    zal komen.

    Reactie door Steven Koops — oktober 4, 2010 @ 7:43 pm

  3. Zeker mee eens, ook als inwoner van Bathmen maak ik me grote zorgen met name over het vervoer van de LPG treinen. Dat dit vervoer uberhaupt door een woonwijk mag is voor ons onacceptabel, om nog maar te zwijgen van het lawaai, waardevermindering woningen!
    Kortom een monsterlijk voorstel, waarvan de alternatieven nog maar eens goed onder de loep genomen moet worden.

    Reactie door L. Eilerts — oktober 5, 2010 @ 4:11 pm

  4. Geachte Mevrouw , Mijnheer,

    Wij, Familie Pothoven, gezin met 5 kindjes maken ons grote zorgen, over de aan te leggen gevaarlijke stoffen spoor lijn door oost Nederland.
    De plannen zoals voorgesteld komt vlak langs ons zo geliefde en prachtige thuis in Bathmen te liggen.
    Maar scheert ook langs ons aangrenzend natuur gebied.
    Wij zijn inmiddels bijna 5 jaar bezig, om met het hele buurtschap, de buurt en onze prachtige natuur weer in zijn oude natuurlijke waarden te herstellen.
    Dit om meer leefbaarheid en toegankelijkheid te krijgen op het platte land.
    Met erg veel plezier, met vele platte land en import gezinnen wonen wij hier met veel geluk.
    Het is een aantrekkelijk gebied, voor jonge grotere gezinnen, want je hebt de rust van het buiten leven, en met 10 minuten rijden zit je in de stad Deventer.
    Nu komen wij in volledig isolement te zitten, door deze gevaarlijke stoffen lijn.
    Wij niet alleen, maar vele 10.000 gezinnen en woningen die met ons langs deze nieuw aan te leggen gevaarlijke stoffen lijn komen te liggen.

    Nou maken wij ons grote zorgen voor onze gezondheid, onze nachtrust.
    Er is namelijk geen enkele voorziening van bij calamiteiten.
    De verwachting in rapporten is dat er per 24 uur tussen de 40 en 50 ritten zijn, en deze in 2020 bijna zullen verdubbelen naar 80 ritten per 24 uur!
    De gevaarlijke stoffen wagons zullen er 4000 per jaar van zijn, en in 2020 verwachten ze er rond de 8000!
    (bron: rapport witteveen en bos)
    Nou zult U zich voor kunnen stellen, dat wij ons grote zorgen maken.

    Het dorp Bathmen, en vele andere dorpen, zullen niet aantrekkelijk worden om te wonen, omdat ze tussen deze gevaarlijke stoffen spoor
    lijn, en de snelweg A1 liggen.

    Ons gezin, hoopt echt, dat er meer bezinning komt, om deze vreselijke lijn, niet door het oosten aan te leggen.
    Dit kan niet waar zijn, namens vele vele tienduizenden gezinnen.

    Reactie door M.J. Pothoven — oktober 6, 2010 @ 7:48 am

  5. Natuurlijk sluit ik me aan bij het bovenstaande. Wat mij zorgen baart is dat er blijkbaar een zeer sterk spoor-lobby op de achtergrond draait. Want waarom al die goederen niet over de reeds perfect in het Nederlandse landschap ingepaste infrastructuur: Het Water? Binnenschippers hebben het in deze tijd ook niet gemakkelijk en een impuls in deze bedrijfstak (die ook nog eens onderdeel uitmaakt van ons cultuurgoed) zou meer dan welkom zijn.

    Reactie door Joris Bökkerink — oktober 6, 2010 @ 10:24 am

  6. Ik sluit mij geheel aan bij bovenstaande meningen. Met als toevoeging dat in tijden van economische crisis gemeentes en inwoners gevraagd wordt na te denken over bezuinigings- en verdienmodellen.
    Met weinig geld om uit te geven lijkt het me goed om de bestaande sporen met name de Betuwelijn operationeel te krijgen. Over het water of over de weg kan natuurlijk ook. Verder inzoemen op bestaande mogelijkheden mag wat mij betreft verder onderzocht worden.

    Reactie door Manon Steensma — oktober 6, 2010 @ 11:06 am

  7. Het is een ramp voor het landelijke gebied rondom Bathmen Borne enz. Vroeger had je een Chloortrein die ’s nacht door Deventer/Nederland reed van Groningen naar Rotterdam. Dat was een gevaarlijke situatie waar een eind aan gekomen is en nu gaan we weer iets doen wat dit hele gebied bedreigt. NEE. Bezin u en laat iedereen met een beetje verstand tegen stemmen. Dit is geen vooruitgang, er moet een alternatief zijn dan onze belasting centen tegen de burgers zelf te gebruiken.

    Reactie door Wout Brandsma — oktober 6, 2010 @ 1:21 pm

  8. Met het bovenstaande ben ik het helemaal eens. Het is onvoorstelbaar dat er geen gebruik gemaakt wordt van de bestaande spoor- en waterwegen. Dat vele woonwijken/dorpen blootgesteld worden aan geluidsoverlast, zowel als aan gevaarlijke situaties, zoals het rijden met treinen gevuld met LPG en een langere aanrijdtijd voor brandweer en ambulances is absoluut onacceptabel. Daarom NEE tegen de goederentreinen.

    Reactie door Brenda van der Vossen — oktober 6, 2010 @ 1:38 pm

  9. Deze vermaledijde Noordtak is al eens eerder
    afgeblazen, nl. in de ‘90-er jaren van de vorige eeuw, ik meen onder verantwoordelijkheid
    van Minister Netelenbos. De argumenten voor het
    niet aanleggen van deze lijn zijn alleen maar
    sterker geworden: veel meer bewoners bv. Als de
    reden voor aanleg is dat dat stuk in Duitsland
    (nog) niet klaar is geef het geld dat hier uit-
    gegeven moet worden dan aan Duitsland (als lening bv.)en laat ze daar dan gelijk beginnen.
    Of kies die andere optie, nl. vervoer over water waarbij de binnenvaart nog een flinke impuls krijgt. Kortom 2 reele opties en in elk
    geval geen Noordtak hier of sterker: nergens !!

    Reactie door C. Zwakman — oktober 6, 2010 @ 2:33 pm

  10. Ik sluit mij helemaal aan bij bovengenoemde reacties.

    Want:
    De Betuwelijn is met ons geld (Nederlandse belastingbetaler) onder veel protest gerealiseerd tot aan de Duitse grens. Dat spoor ligt er nu en is speciaal ontworpen voor het goederenvervoer van- en naar Rotterdam. Het lijkt ons logisch dat je dat spoor gebruikt voor het goederenvervoer richting Duitsland. Mocht de Betuwelijn in Duitsland nog niet goed zijn ontsloten, dan ligt daar de uitdaging en niet in een spoorboog bij Deventer.

    10 augustus 2006 heeft men zich vanuit Den Haag eindelijk gerealiseerd dat de Chloortreinen vanuit Hengelo richting Delfzijl niet meer mogen rijden in verband met de potentiële gevaren. Dan moet je niet 4 jaar later opnieuw de gevaren introduceren.
    Met uitzondering van de Betuwe lijn zijn de overige openbare spoorverbindingen niet ingericht om gevaarlijke stoffen, als lpg, chloor, ammoniak en kernafval, zonder risico’s, veilig voor omwonenden te vervoeren. De spoorverbinding Deventer-Almelo is ingericht voor openbaarvervoernet. Er zijn voor omwonenden geen enkele vorm van veiligheidsvoorzieningen dan/wel aanpassingen in verband met overlast aangebracht. Daarbij heeft de spoorlijn Deventer-Almelo veel spoorwegovergangen met spoorbomen, dat dan tot gevolg heeft dat er van veel vaker en langere gewacht moet worden voor het spoor, door de intensivering van de spoorbaan. Hierdoor zal het openbare leven langs de spoorlijn stil komen te liggen en geïsoleerd worden.
    Wij als aanliggende bewoners proberen juist de leefbaarheid in het oosten van het land aantrekkelijk te houden om leegstand van woningen te voorkomen.

    Reactie door G. Scholthof — oktober 6, 2010 @ 3:01 pm

  11. Ook ik sluit me volledig aan bij de vorige reacties. Zou het een grove schande vinden om over deze spoorlijn zoveel intens goederen vervoer per trein te plannen. Bathmen heeft reeds de zeer drukke A1 (Hengelo- Amsterdam vv)aan haar zuid zijde. Dat is belastend genoeg voor de dorps bewoners!
    Commissie………Stem tegen deze variant!!!

    Reactie door H.C.Pasterkamp-van Erk — oktober 6, 2010 @ 3:28 pm

  12. eerder werd op realistische gronden de Noordtak van de Betuwelijn afgeserveerd.
    Het is toch uiterst merkwaardig, om de bewoners langs de oostelijke spoorlijn iedere 7 minuten een trein te gunnen -goederen-!!] teneinde de westerlingen een sppoboekloos personenvervoer te bieden iedere 10 minuten!

    Reactie door Jan Schurink — oktober 6, 2010 @ 5:56 pm

  13. Wat kan toch de reden zijn dat de Noordtak Betuwelijn zo snel en sneaky, en in eerste instantie bijna onopgemerkt, weer op de agenda is gekomen? Desalniettemin blijf ik geloven in een verstandige democratische besluitvorming!

    Reactie door D.E.Klinge — oktober 6, 2010 @ 10:06 pm

  14. Beircht aan de Tweedekamer Commissie i.v.m. goederenspoor naar Duitsland.

    Een van de mogelijkheden is de zgn. Noordtak (via Zutphen, Deventer, Almelo, Oldenzaal). Deze vereist een groot aantal ‘kunstwerken’ en gigantische investeringen, en zal veel nooit meer weg te nemen overlast veroorzaken voor de aanwonenden in de vele woonkernen die aangedaan worden (waaronder Bathmen).
    Daarom verzoek ik u dringend even meer tijd te nemen voor het onderzoek naar de meest logische variant: namelijk de rechtstreekse doortrekking van de Betuwelijn naar Duitsland. Als dit type vervoer voor de toekomst van Europa van belang is, zou het op zijn minst ook internationaal geoptimaliseerd moeten worden. In gezamenlijk aanpak met onze buren is, mogelijk zelfs met geringere investering, meer en beter spoor te realiseren, en zeker met minder overlast (dunner bevolkt gebied).
    Verder overleg met o.a. de deelstaat Nordrheinland Westfalen is zeer gewenst.

    Reactie door Ir. P.L.F. Rademakers — oktober 7, 2010 @ 9:07 am

  15. “Sustainability” is het antwoord op de bovenstaande stellingen. De aansluiting van de Betuweroute door Duitsland is het beste alternatief (social, environment, economic). In Nordrheinland Westfalen (Emmerich etc.) zullen ze er geen probleem mee hebben omdat dit de veiligheid (er zijn hier nu nog veel onbewaakte overgangen) verbeterd. Ook is dit economisch en voor de omgeving in totaal het beste alternatief. Beslissingen zijn soms eenvoudig als je maar de goede argumenten bij de juiste personen neer legt (Europese commissie).

    Reactie door G. Stegeman — oktober 7, 2010 @ 11:39 pm

  16. Helemaal met ovengenoemde reacties eens. De betuwe-lijn is hier toch voor!! Als er toch geld voor wordt uitgegeven doe het dan aan deze lijn en ga met duitsland om de tafel om dit spoor daar door te trekken.
    Wij wonen in het mooie buitengebied van Bathmen en willen niet meer lawaai van deze treinen.(Volgens ons komen er nu al meer goederentreinen over het spoor!!).

    Reactie door J. Nijenhuis — oktober 11, 2010 @ 6:31 pm

  17. Buy lexapro….

    Buy lexapro….

    Trackback door Buy lexapro. — december 27, 2010 @ 9:43 am

RSS-feed voor reacties op dit bericht. TrackBack URI

Geef een reactie

www.sp.nl