woensdag 29 september 2010, 8.21 uur – paulus
Categorie: Kamervragen, energie & klimaat, wonen

Vergunningplicht collectoren: een zootje!

Op 10 mei stelde ik vragen aan de minister van WWI over een aantal inconsistenties in de (bouw)vergunningplicht voor zonnecollectoren. De minister is er eens goed voor gaan zitten, want de vragen werden gisteren pas beantwoord. Helaas leidde de ruime reflectieperiode nog steeds niet tot een helder landelijk kader.

Schriftelijke vragen dienen in principe binnen drie weken beantwoord te worden. De bewindspersoon kan wel uitstel vragen en dat is in dit geval ook gebeurd. Ik heb meestal niet zo’n haast met de antwoorden, omdat ik kwaliteit belangrijker vind dan snelheid. Maar dan moet het antwoord wel kwaliteit hebben. Dat is hier niet het geval. Wat een droevige reactie!

Zo vindt de minister het logisch dat gemeenten, zonder enige landelijke sturing, het recht hebben om welstandseisen te stellen aan zonnepanelen in gevelvlakken. De ene gemeente mag dus in een identieke situatie volkomen andere eisen stellen dan de buren. Ook mijn vraag wat de ratio is achter de vergunningplicht voor zonnecollectoren vlak boven de grond in je achtertuin, terwijl een knoepert van een aanbouw in diezelfde achtertuin vergunningvrij is, wordt ontwijkend beantwoord.

Waar mijn broek ook van afzakt is het standpunt van de minister dat gemeenten die in hun Welstandsnota géén eisen geformuleerd hebben over de plaatsing van zonnepanelen in gevels (bijvoorbeeld als onderdeel van een vliesgevel) toch de mogelijkheid houden om vervolgens bij de aanvraag van een bouwvergunning allerlei welstandseisen te gaan stellen. Pure willekeur, Van Middelkoop zet op dit punt de klok tien jaar terug.

Tot zover minister Van Middelkoop. Naar verwachting mag die op korte termijn met pensioen. Ik ben benieuwd of zijn opvolger wat meer verlichte ideeën heeft op dit punt.

lees hier de antwoorden op mijn vragen: BWT 20100928 ANTW bouwvergunning zonnepanelen

Zie ook dossier zonne-energie

1. Bedankt weer voor het op de bres blijven strijden voor “normale” voorwaarden voor implementatie van zonne-energie beste Paulus.

Ben net terug uit Corsica en stukje fietsen door Toskane. Nagelneu 7,7 MWp zonnestroompark vlak bij St. Florent, midden tussen de overvloedige maquis en oude olijfboomgaarden. In Italië regelmatig zogenaamde “Aufständerungen” op schuine daken om zowel de vele zonnecollectoren als de zeer rap toenemende en steeds groter wordende PV-systemen daar maximaal op zuid te richten (niks “parallel aan het dakvlak”, typisch bureaucraten gedrocht van een NL ambtenaar). Zo zijn immers “innovatief optimale economische rendementen” te realiseren, tot in het eeuwenoude Firenze aan toe… Door steeds meer particulieren.

Over de 4,88 GWp (goed lezen, die “G”…) tm. augustus die in Duitsland dit jaar nieuw is bijgeplaatst, en die al vanuit de trein (op 3% zonnestroom in Bayern) voor een deel is te zien zullen we het dan maar niet hebben.

Ik zeg niet dat NL welstandscommissies per direct afgeschaft zouden dienen te worden wat dit soort bemoeizuchtige en alle initiatief de modder in trappende polder kolder betreft. Maar dat de steeds erger wordende regelzucht van de Staat m.b.t. het terechte streven van burgers naar meer energie autonomie inmiddels een verstikkend niveau dreigt te krijgen lijkt inmiddels helder.

Van mij mag er door een ECHT “liberale” partij flink gesneden worden in het archaïsche gedachtegoed van ambtenaren die terug willen naar de Middeleeuwen, en die de luidruchtig bezongen “vrijheden” blijkbaar flink willen beknotten (lees: continuering van schandalig nationaal beleid). Misschien moet de SP ook maar eens een creatieve “V” in de partijnaam gaan opnemen.

Het Leitmotiv bij de Regenten heet al vele jaren lang niet meer “de Kerk”. Maar is het vervloekte geld en de (bij decentrale opwek niet te innen) energiebelasting geworden die de Staat blijkbaar als het nieuwste religieuze doel voor zich ziet.

En dat alles met de partijen met veel “V’s” in hun schijnheilige blazoen, over die “C” partij zullen het dan verder maar niet hebben. Die hebben het al vele jaren verziekt. Daar houdt zelfs atoom Merkel geen droge ogen meer bij…

Reactie door polderjongen — oktober 9, 2010 @ 11:17 pm