maandag 3 mei 2010, 12.14 uur – paulus
Categorie: energie & klimaat

Pak de zonnekoningen aan

Per 1 juli 2010 wordt de plaatsing van zonnepanelen tegen gevels weer vergunningplichtig. Dat blijkt uit de antwoorden van minister Tineke Huizinga op mijn schriftelijke vragen over de gevolgen van het Besluit Omgevingsrecht. Ik neem daar geen genoegen mee.

Ik kan op zich wel enig begrip opbrengen voor het argument van Huizinga, dat panelen aan gevels -in tegenstelling tot daken- getoetst moeten worden aan de lokale welstandsnota. Maar de minister jaagt nu mensen die een paar paneeltjes willen ophangen op kosten en geeft gemeenten onbeperkte ruimte om als zonnekoningen de plaatsing van zonnepanelen te frustreren.

Wat mij betreft zou er landelijk dan ook een leidraad moeten komen die aangeeft hoe gemeenten met welstandstoezicht op PV-panelen moeten omgaan. Gemeenten zouden die eisen moeten concretiseren in hun welstandsnota -of een aanvulling daarop. Dan zou je daarna voor PV-installaties die voldoen aan de uitgangspunten van de lokale welstandsnota met een meldingsplicht kunnen volstaan. Ook ligt het voor de hand dat gemeenten die niet de moeite nemen om transparante uitgangspunten voor de plaatsing van zonnepanelen op te nemen in hun welstandsnota niet moeilijk mogen gaan doen over een bouwvergunning: die zou dan wat mij betreft kosteloos en van rechtswege verstrekt moeten worden.

Lees hier mijn aanvullende vragen aan Huizinga: VH 20100504 SV zonnepanelen-gevel

1. Beste Paulus, de Zonnestroom Producenten Vereniging (www.zonnestroomproducenten.org) heeft bepaald geen goede ervaringen met welstandscommissies. De gemeentelijke welstandsnormen zijn heel ruim en kunnen naar willekeur door welstandscommissies worden geinterpreteerd. Voorbeeld: Amstelveen en Steenwijk (in het laatste geval: het huis van Jan Husslage, geroemd door de minister van VROM en gesloopt door de gemeente Steenwijkerland wegens ‘lelijkheid’). De ZPV is dus zeer fel tegen dit soort willekeurige betutteling.

Reactie door voorzitter ZPV — mei 4, 2010 @ 8:38 pm