woensdag 3 februari 2010, 19.26 uur – paulus
Categorie: Algemeen

Zwaard van Damocles boven hoofd woningcorporaties

De discussie over de financiële positie van de woningcorporaties wordt beslecht in het kader van de “brede heroverweging” (dat is de operatie waarbij €35 miljard bezuinigd moet worden op de rijksuitgaven). Dat meldde minister Van der Laan vanmiddag bij het debat over de jaarrapportages van het Centraal Fonds voor de Volkshuisvesting. Dat riekt naar huurverhoging.

ZwaardDamocles
Richard Westall, Het zwaard van Damocles, 1812, Ackland Art Museum

De solvabiliteit (“kapitaalkracht”) van woningcorporaties staat zwaar onder druk. Dat is niet alleen het gevolg van de economische crisis, maar veel meer van structurele oorzaken, zoals de te hogen bedrijfslasten en het plunderen van de kas (vennootschapsbelasting) door Wouter Bos.
Het lijkt me dan geen goed teken dat Van der Laan beide zaken aan elkaar gaat koppelen. Vermoedelijk gaat het rijk dan alleen nog maar meer kosten in de richting van de corporaties schuiven, in ruil voor extra huurruimte.

Lees hier mijn inbreng bij het debat: VH 20100203 AO financiele situatie woningcorporaties

Zie ook: dossier vennootschapsbelasting woningcorporaties

1. Zou vdLaan het wagen de jaarlijkse maximale huurverhoging voor 3 maart af te kondigen of wacht hij schijterig tot na de gemeenteraadsverkiezingen?
    Onze ouwe Woningbouwverenigingen zijn in geprivatiseerde vorm de mooiste melkkoeien van
    van de BalkenBosBreiClub geworden.

Reactie door Ruud van der Kroft — februari 5, 2010 @ 2:44 pm