zaterdag 20 juni 2009, 16.17 uur – paulus
Categorie: water

Stijging waterschapslasten: ?!!??

tinekehuizingaVolgens staatssecretaris Huizinga stijgen de macro-waterschapslasten in de periode 2006-2009 met 7%, ongeveer gelijk aan de inflatie over deze periode. Dat schreef ze gisteren in een brief aan de Kamer. Geen idee hoe de staatssecretaris tot dit cijfer gekomen is, want het onderliggend rapport heb ik nog niet ontvangen. Maar mijn vermoeden: hier is sprake van creatief rekenen op hogeschool niveau.

Ik heb er even de gegevens van het hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden naast gelegd, waar ik zelf onder val. In de jaarrekening 2006 meldt HDSR een totale belastingopbrengst van 75,6 miljoen euro. In de begroting 2009 is een belastingopbrengst geraamd van 93,4 miljoen. Dat is een stijging van 23,6%, toch iets meer dan 7%. Voor alle duidelijkheid: deze stijging heeft betrekking op de totale belastingopbrengst van huishoudens, bedrijven, boeren en natuurbeherende organisaties. De stijging van de huishoudens was nog veel hoger.

Natuurlijk is het mogelijk dat De Stichtse Rijnlanden de grote uitzondering op regel was. Maar dat lijkt me niet zo waarschijnlijk. Dat brengt me op de hypothese van het creatieve rekenen.

Ik zal daarom de commissie Verkeer en Waterstaat vragen om een feitelijke vragenronde te organiseren over de brief van de staatssecretaris, zodat we met meer zekerheid kunnen vaststellen wat er aan de hand is. En daarna is het tijd voor een goed debat.

1. Als dit de voorbode is…:

Reactie door Bart — juni 23, 2009 @ 3:26 pm

2. Heb vandaag onze aanslag “watersysteenheffing gebouwd”ontvangen, en ben me naar geschrokken. in een jaar tijd stijgt deze met 40%!!!!. Alsof er geen recessie aan de gang is. alsof we niet ieder dubbbeltje al drie keer om moeten draaien. En het meest frustrerende is wel, dat je er niemand op aan kunt spreken. Ze doen maar.We lijken wel kompleet gestoord, hier!

Reactie door Marlie Jnse — juni 29, 2009 @ 1:21 pm

3. Belachelijk in Flevoland is de omslagheffing maar liefst met 300% gestegen voorbeeld 2007 = € 17,-
    In 2008 werdt dit € 64, en in 2009 werdt dit € 107,-

Reactie door S.Melein — juli 10, 2009 @ 6:37 pm