donderdag 28 mei 2009, 11.48 uur – paulus
Categorie: energie & klimaat

Build Your Dreams

Nee, dit is geen uitspraak van Barrack Obama, maar de naam van de grootste fabrikant van telefoonaccu’s ter wereld. En binnenkort wellicht de grootste fabrikant van elektrische auto’s. Steeds meer mensen denken dat individueel elektrisch transport een belangrijke rol gaat spelen bij de verduurzaming van onze economie. Deze Chinezen hebben weinig tijd nodig voor het omzetten van een droom in werkelijkheid. In 2004 zijn ze gestart met de productie van elektrische auto’s, in 2008 maakten ze er al 180.000 en dit jaar moeten het er 400.000 worden. Ik sprak vandaag met Henri Li, general manager van BYD.

byd-e6
De E6 is het nieuwste model full-electric auto van BYD; hij wordt in China vooral ingezet in de taxibranche

Li was in Nederland op uitnodiging van E.on, de grootste elektriciteitsproducent van Europa. Zijn inleiding was buitengewoon interessant en inspirerend. Nog maar 15 jaar geleden waren mobiele telefoons loodzwaar en peperduur, nu zijn ze vederlicht en spotgoedkoop. De ontwikkeling van betere accutechnologie is daar een van de sleutelfactoren bij geweest. BYD heeft een marktaandeel van 30% op deze markt, is dus een echte gigant. Het bedrijf investeert veel geld in fundamenteel en toegepast onderzoek. Maar tegelijkertijd beginnen ze gewoon te produceren en schalen op in een tempo dat wij Europeanen niet voor mogelijk hielden. Wel dus.

Hoewel Li -natuurlijk- zeer optimistisch is over het potentieel van de elektrische auto, straalt hij ook een hoge mate van realisme uit.
Naar zijn mening is de verdere ontwikkeling van accutechnologie cruciaal voor het succes van de elektrische auto, waarbij BYD zich concentreert op vier verbeterpunten:
- betere veiligheid (op dit moment is het explosiegevaar nog niet 100% onder controle; zelfs een zeer gering aantal ongelukken zal het vertrouwen van de consument doen wegsmelten)
- kostenreductie: die bedraagt op dit moment ca. 10%/jaar
- langere levensduur: de levensduur van de accu’s moet omhoog naar 7-10 jaar
- milieuvriendelijkheid: gebruik van niet-giftige componenten, recyclebaar

BYD werkt nauw samen met de Chinese overheid, die de ontwikkeling van elektrisch vervoer als topprioriteit heeft aangewezen. 13 Chinese steden zijn aangewezen als praktijkzone, waar op grote schaal ervaring wordt opgedaan met het dagelijks gebruik en de benodigde infrastructuur. In China is de taxibranche een van de belangrijkste voorhoedegebruikers.

Wat mij betreft zou deze aanpak ook in Nederland effectief kunnen zijn: we zouden in een beperkt aantal (middel)grote steden met praktijkexperimenten moeten beginnen, waaraan de stadsdistributie, taxibranche, lokale overheid en deelautobedrijven deelnemen. Een andere belangrijke factor bij de ontwikkeling van deze markt in Nederland is het versterken van de samenwerking tussen onderzoeksinstellingen (zoals TU Eindhoven en TU Delft) en bedrijven die componenten maken.

zie ook masterclass elektrische voertuigen

1. Hier kun je weer zien dat de woorden als”Nederland moet een kenniseconomie zijn” aan de regering van nu niet door komen.
    De electrische auto en de accutechnologie, daarin is China de hele wereld in voor, ook wat kennis betreft.
    Zo kwam de voorzitter van de vereniging voor zonne energie uit China terug met de volgende mededeling.
    In china zijn de fabrieken die zonnecellen maken zo groot dat er de rondleidingen voortaan per touringcar worden gedaan.
    De regering gaat er dan nog steeds vanuit dat wij hier vooraanstaand zijn in de technologie van zonnecellen.
    Wij gaan net als de amerikanen(die dat nu al doen) straks de technologie noodgedwongen in china kopen.
    Wij zijn straks in verhouding tot China een ontwikkelingsland geheel afhankelijk van de chinese economie.
    Dat zal op termijn voor Nederland ook nog eens een sterke achteruigang van mensenrechten betekenen i.p.v. een verbetering in China.
    Hier is het zo dat hele vooruitstrevende ideeen van gewone mensen door zelfs criminele activiteiten van de grote lobbyisten om zeep worden geholpen.
    Denk hierbij nog eens aan de uitvinding van Jan Sloot die op het punt stond de broncode vrij te geven, maar de dag daarvoor dood in zijn tuin lag.(zie uitzendingen van Netwerk 10 en 12 september 2004).
    Dat we bij onze buren zoals Duitsland en Denemarken zoveel achterstand hebben maakt bij de regering al weinig indruk, laat staan dat ze zich druk willen maken over een eventuele Chinese economische overheersing.
    Banken mochten niet omvallen, maar veel belangrijker is dat goede ideen benut worden.
    Maar daarbij werkt de regering als het bij b.v. om vermindering van brandstofgebruik gaat, het idee tegen i.p.v. de vinder te beschermen tegen criminele lobbyisten.
    Net als bij de klokkenluiders gebeurd.
    Conclusie. De credietcrisis is ernstig, maar de uitholling van onze economische kennis gaat gewoon door en die is veel ernstiger.

Reactie door H.v.Schijndel — mei 28, 2009 @ 1:21 pm