zondag 3 mei 2009, 11.06 uur – paulus
Categorie: water

Samenwerking afvalwaterketen levert geld op

Het vakblad Utilities schrijft in het laatste nummer over een succesvol samenwerkingsproject in de afvalwaterketen in Zeeuws-Vlaanderen. Daar werken de gemeenten Terneuzen en Sluis, het bedrijf Dow Chemical en het waterschap Zeeuws Vlaanderen samen bij het hergebruik van afvalwater als proceswater voor Dow. Resultaat: ruim elf miljoen euro aan kostenbesparing en een flinke milieuwinst. Waarom gebeurt dit nog niet overal?

buffertank-rwzi-terneuzen1
buffertank van de nieuwe zuiveringsinstallatie in Terneuzen die gebruik maakt van membraantechnologie.

Volgens onderzoek van de universiteiten van Tilburg en Rotterdam kan je in de afvalwaterketen 20% kosten besparen, als gemeenten en waterschappen beter zouden samenwerken. Waar dat nu al vrijwillig gebeurt, blijkt deze analyse waargemaakt te worden. Zie ook het verslag van mijn bezoek aan Aquario in 2007.

Helaas komt die samenwerking lang niet overal op vrijwillige basis van de grond. Ik heb daarom bij de behandeling van de Waterwet in februari 2008 een voorstel ingediend om een verplichte samenwerking in de wet op te nemen. Daar was toen nog te weinig steun voor. Inmiddels blijken de lasten van de Waterschappen nog steeds pijlsnel te stijgen. Staatssecretaris Huizinga heeft de Kamer naar aanleiding van ons zwartboek beloofd om in april met een evaluatie van de waterschapslasten te komen. Het is nu 3 mei. Waar blijft die evaluatie?

Reageren? »

Reageren?