Paulus Jansen

Weblog
Paulus Jansen

Wethouder wonen, ruimtelijke ordening, sport, dierenwelzijn en vastgoed in de gemeente Utrecht

woensdag 11 februari 2009, 12.29 uur – paulus
Categorie: energie & klimaat, op pad

Masterclass elektrische voertuigen

Tijdens de masterclass energie werden we door Chris Hellinga, Dutch-Incert (Innovation Centre for de elektrification of road transport) en Cees de Bont (decaan faculteit industrieel ontwerpen) geinformeerd over ontwikkelingen op het gebied van elektrische voertuigen.

volvo_070720081
het elektrisch truckpark van TNT

Veel energiedeskundigen verwachten in de komende decennia een sterke groei van het marktaandeel elektrische voertuigen. Dat heeft te maken met verschillende factoren: de stijgende prijs van fossiele brandstoffen, de verbeterde prestaties van accu’s en de luchtkwaliteitproblematiek in stedelijke gebieden. Volgens Hellinga geeft het Engelse BERR-rapport (oktober 2008) op dit moment de beste analyse van de potentie en ontwikkelroute van elektrisch transport. Vertaald naar de Nederlandse situatie zou het groeipotentieel liggen in de orde van 200.000/400.000 (2020, gemiddeld/hoog scenario) en 1.000.000/3.000.000 (2030, idem).

Cruciaal in de ontwikkeling is de kwaliteit en prijs van de accu’s. Belangrijkste kwaliteitsaspecten zijn de veiligheid, oplaadsnelheid, vermogen/gewicht en levensduur. Een NiMH-accu in de Toyota Prius weegt ongeveer 2kg per afgelegde kilometer. De batterijkosten bedragen €150-€200/kg. En de Prius is een hybride, dus voor een all-electric voertuig heb je nog veel meer batterijen nodig, waardoor een auto al gauw €20.000 extra kost. Dat is met name in het middensegment en daaronder nog te duur. Maar in nichemarkten zoals stadsdistributie is het breakevenpoint nu al bereikt. TNT heeft een flink aantal lichte vrachtwagens rondrijden met elektrische aandrijving. Naast stadsdistributie is ook de taxibranche interessant voor hybrides en all-electric voertuigen.

Hellinga denkt dat voor de personenauto’s hybrides nog wel eens langer interessant kunnen blijven dan menigeen nu denkt. Er worden op dit moment specifieke verbrandingsmotoren ontwikkeld voor hybride voertuigen, die het systeemrendement aanzienlijk kunnen verbeteren. Zolang de accu’s nog zo duur zijn is dat een interessante tussenweg.

2 reacties »

  1. De auto industrie en kennis instellingen denken nog veel te veel in de bekende gebaande paden van auto’s met een zware verbrandingsmotor en versnellingsbak.

    Een simpele elektrische auto is nie tingewikkelder dan 4 wasmachines, en zou ook niet meer moeten kosten.

    Een snellere introductie is dan ook via het ontwikkelen van een simpele, goedkope stadsaut, alleen elektrisch, max 2 personen, max 80 km/hr, minstens 200 km rijden. En altijd thuis opladen met een slimme lader, waarmee de eigenaar geld kan verdienen door zijn accu ook ter beschikking te stellen voor peakshaving in verenigingsverband, de gridcloud
    http://www.dutch-ev.nl/grid-cloud

    Reactie door Henk Daalder — februari 20, 2009 @ 12:33 pm

  2. Percocet….

    Percocet alieve. Percocet dependency. Percocet shipped cod no prior….

    Trackback door Order percocet online. — februari 23, 2010 @ 9:07 am

RSS-feed voor reacties op dit bericht. TrackBack URI

Geef een reactie

www.sp.nl