Paulus Jansen

Weblog
Paulus Jansen

Wethouder wonen, ruimtelijke ordening, sport, dierenwelzijn en vastgoed in de gemeente Utrecht

woensdag 17 december 2008, 16.02 uur – paulus
Categorie: energie & klimaat

Verslag debat capaciteitstarief

Vanmorgen debatteerde de Kamer met minister Van der Hoeven over de invoeringsproblemen met het capaciteitstarief, waar TROS Radar afgelopen maandag al aandacht aan besteedde. De minister deed enkele concessies.

(Afbeelding: Zonnestroompanelen in Nederland)

Door de invoering van het capaciteitstarief gaan mensen die een elektrische aansluiting van meer dan 3×25A hebben méér betalen. In de praktijk zijn dat onder meer (sommige) bewoners van woningen met stadsverwarming, woningen met energiebesparende warmtepompen en appartementen met een lift. In mijn eerste termijn heb ik drie voorstellen gedaan:
- maak tijdens de overgangsperiode het verkleinen van de aansluiting gratis
- geef mensen gratis energiebesparingsadvies, dat is goed voor de portemonnee en goed voor het milieu
- en tenslotte: behandel de aansluitingen voor een lift als een gewone woningaansluiting, waardoor er compensatie mogelijk is in de vorm van een lagere energiebelasting.

Ik geef toe: het is ingewikkeld, maar het zorgt er wel voor dat het leed van de gedupeerde groepen grotendeels wordt opgelost.

De minister heeft tijdens het debat beloofd dat de liftaansluitingen wat haar betreft in aanmerking moeten komen voor de verlaging van de energiebelasting (€125/jaar). Er moet daarvoor nog een technisch probleem worden opgelost met de staatssecretaris van Financiën, maar dat gaat volgens mijn inschatting wel lukken. Het gratis maken van het verkleinen van de aansluitwaarde tijdens de overgangsperiode stuitte op meer weerstand bij de minister, maar uiteindelijk konden we het eens worden dat ze daar in principe toe bereid is als de kosten gedekt kunnen worden uit de efficiencywinst in het eerste jaar. Ik denk dat dat gaat lukken.

Tot zover het goed nieuws. Minder mooi is dat er geen gratis energiebesparingsadvies komt. Ik kreeg daarvoor geen steun van CDA, PvdA en VVD en ook de minister had er geen zin in. Ook wordt het capaciteitstarief gewoon ingevoerd per 1 januari, ook al behandelt de Eerste Kamer het wetsvoorstel pas op 23 januari. Maar dat is toch illegaal? Nee, zo bleek na wat uitzoekwerk van bureau wetgeving van de Tweede Kamer. Ik zal u de juridische argumentatie besparen en me hier beperken tot de constatering dat de gang van zaken voor ieder normaal mens volslagen onbegrijpelijk is.

De twee toezeggingen van de minister worden uitgewerkt in de overgangsregeling, die na het reces nog aan de Kamer wordt voorgelegd.

Lees hier mijn inbreng bij het debat:
ez-20081216-toe-ao-capaciteitstatief

25 reacties »

  1. De uitzending van Radar heb ik met belangstelling gevolgd. De uitkomsten van het debat stemmen mij niet gerust als bewoner van een flat met stadsverwarming en lift. Daarbij heb ik geen gasaansluiting, waardoor ik electrisch moet koken. Mijn aansluiting voor mijn huis is 3×40A vanwege mijn inductiekookplaat, dus dat capaciteitstarief wordt zo een duur grapje. Kan ik nog iets doen?

    Reactie door Mirjam — december 17, 2008 @ 4:35 pm

  2. Wat is er nou ingewikkeld aan, het is/moet simpel zijn woonenheden kunnen nooit voor het hoger capaciteitstarief in aanmerking komen. Het is weer de zoveelste verhoging die de mensen voor hun kiezen krijgen. Mensen zouden zelf meer in actie moeten komen, met z’n allen naar Den Haag. En niet zo braaf zoiets als in Thailand of zo.

    Reactie door Harry Sangers — december 17, 2008 @ 5:51 pm

  3. Ja, helemaal mee eens ook ik woon in een appartement met stadsverwarming (daar kun je niet voor kiezen)!!!Verder ook een inductiekookplaat. Inderdaad het zoveelste STOMME besluit van dit kabinet met grote gevolgen. Het schijnt overigens ook zo te zijn dat stadsverwarming ook een mistig begrip is en dat er veel teveel wordt betaald. Nu dit weer. Stadsverwarming is toch beter voor het milieu en waarom dan extra gestraft worden.

    Reactie door Ilona Dekker — december 18, 2008 @ 11:26 am

  4. Met dit enorme kerstcadeau van € 125 voor de lift ben ik reuze blij. Ik ga dus nu ipv € 1000 per jaar, ‘maar’ € 875 per jaar meer betalen.

    Zijn er nog wegen om deze dwaling te stoppen?

    Ton

    Reactie door Ton Visser — december 18, 2008 @ 2:18 pm

  5. @Ton,
    Ik snap je frustratie wel, richt je hiermee tot de woordvoerders van PvdA en CDA. Die vonden het niet nodig om iets te doen voor de mensen met stadsverwarming of een warmtepomp. Wij verzamelen komende weken samen met de Vereniging Eigen Huis en TROS Radar de reacties van deze groepen en zullen die in januari aan de andere woordvoerders energie in de Tweede Kamer aanbieden. Hopelijk leidt dat tot voortschrijdend inzicht.

    Reactie door paulus — december 18, 2008 @ 2:31 pm

  6. Zeker in het kader van het milieu, er worden zelfs subsidies verstrekt voor warmtepompen, is het onbegrijpelijk dat mensen die kiezen voor beduidend duurzamer energie zoals warmtepomp energie zo weinig steun krijgen van de overheid sterker nog het voorstel is ronduit tegen….zal wel komen omdat de Euro’s uit de bel van Slochteren niet niet allemaal geint zijn.

    Ik zou ook graag zien dat de heer Jansen een extra punt hierover toevoegd.

    Kan de heer Jansen ons zeggen wie in de eerste kamer wij hiervoor zouden kunnen benaderen..?

    Reactie door R Stox — december 18, 2008 @ 3:31 pm

  7. Daarnaast is het toch raar dat onze minister J. Kramer maar blijft focussen op gloeilampjes terwijl de grote winst natuurlijk zit, naast goede isolatie in efficienter energie benutting t.b.v. verwarming/tapwater. Gasketel rendement 92%, warmtepomp remdement 450%.
    Daarnaast is er niets mis met een gloeilamp in huis in de winter…dat is namelijk ook gewoon warmte.

    Maak nu eens grote stappen i.p.v. iedere keer een beetje hier en een beetje daar.

    Maar ja niet gehinderd door enige kennis….

    Reactie door R Stox — december 18, 2008 @ 3:37 pm

  8. Deze capaciteitstarief regeling heeft een ontzettend nadelig effect op mensen die energie willen besparen.

    Ik heb het afgelopen jaar ontzettend veel bespaard in huis. Een gedeelte van die besparing op m’n energierekening ben ik nu al weer kwijt doordat ik meer aan vastrecht/capaciteitsaansluiting ga betalen.

    En ik heb nog niet eens een warmtepomp in huis. Die mensen moeten zich helemaal genaaid voelen.

    Ik vraag mij oprecht af waar minister Van der Hoeven en het kabinet heen willen met het besparen van energie en het duurzamer opwekken ervan.

    Reactie door Martin Kleinman — december 20, 2008 @ 12:03 pm

  9. Martin: nergens heen.

    Van der Hoeven voert gewoon uit wat haar fossiele beleidsambtenaren haar, of een willekeurig ander minister (Brinkhorst, Wijn) dicteren. Die liggen onder een warm dekentje met de netbeheerders en met de fossiele holdings.

    Decentrale opwekking is in Duitsland van compleet onafhankelijke partijen gekomen die niks met de gevestigde energie orde te maken heeft, voor 300 procent duurzaam commitment hebben (i.p.v. nog steeds stervensrijk te worden aan olie, gas, en er aan gekoppelde elektra en stadswarmte tarieven). Dat is het enige middel om de totaal verziekte markt hier van onder af open te breken. EZ heeft met het er door rammen van het cap. tarief die “weg naar een betere en duurzame energiesector” voorgoed afgesneden. EEG Deutscher Art (the best there is) bij de wortel doorgezaagd.

    Het is om te janken in dit poldermoeras.

    Reactie door peter segaar — december 20, 2008 @ 5:23 pm

  10. Als we een “vast tarief” gaan betalen voor het gebruik van het net, dan zou dat als consequentie moeten hebben dat elektriciteit onderling vrij verhandelbaar wordt.
    Waarom is dat niet meteen geregeld?

    dan kan iedereen die dat wil een stukje windunie kopen, of lid worden van de cooperatie de Windvogel, en zo zelf zijn eigen gratis windstroom opwekken.

    EZ en de kamer zijn toch ook voor een level playing field?

    Reactie door Henk Daalder Windpark Wiki — december 30, 2008 @ 10:13 am

  11. En wat gaat dit nu betekenen voor de SDE ontvangers?
    Het stuk ongeluk op EZ mag elk jaar rekentarieven vaststellen die van de bruto-subsidie afgetrokken worden. Voor 2009 is dat omhoog gegaan van 23 naar 29 cent.
    Is dat wel juist? De variabele kosten gaan juist omlaag.
    Zo heb ik net besloten om toch maar geen nieuwe zuinige koelkast te kopen, want met de lagere leveringstarieven (zonder de verbruiksgerelateerde netwerktarieven), is het goedkoper de 15 jaar oude energieslurper nog even te handhaven.

    Reactie door Henk Daalder Windpark Wiki — december 30, 2008 @ 11:12 am

  12. Toch maar wel doen beste Henk. Het verschil in de variabele kosten wordt immers bijgepast door die andere hogepriester, meneer Bos van Min. Fin. Die gelijktijdig, ook al heeft hij geen ene moer te maken met “transportkosten”, de energiebelasting per kWh omhoog moest krikken van zijn vrindjes bij EnergieNed, om te voorkomen dat de pleuris zou gaan uitbreken bij de laagverbruikers. Die laatste categorie wordt in Nederland door de energiebobo’s als halmen gezien die (??? onterecht ???) ver boven het maaiveld uitsteken, en die DUS wel vastgenaaid mogen worden aan een vet nieuw vastrecht genaamd “het capaciteitstarief” (ongeveer gelijkstaand aan een Staatsgreep in de meterkast) met de door Min. Fin. (niet in de TarievenCode genoemd!) te compenseren onzinposten…

    Dus vooral doorgaan met besparen, maar niet gek staan te kijken dat vervolgens netbeheerders en ander monopoloïde energietuig rare bokkesprongen gaan maken.

    Hoogste tijd voor een Hermann Scheer voor Nederland die de Energiestallen eens flink uit komt mesten, want het gaat helemaal de verkeerde kant op hier.

    Reactie door peter segaar — januari 2, 2009 @ 9:44 pm

  13. Wat mij in dit hele verhaal het meeste stoort is dat mensen met een warmetepomp er (zoals het nu lijkt) het slechts vanaf komen. Wij hebben dit jaar een nieuwe woning gekocht met warmtepomp waar we ca €20.000 extra voor hebben t.o.v. een vergelijkbare woning met een regulier verwarmingsbron. Rede voor deze keuze gunstig voor het milieu en “zuinig” in verbruik…

    Ik vraag mij af of wij deze woning hadden gekocht als we dit van te voren wisten.

    Ik hoop dat hier nog een regeling voor komt want we voelen ons behoorlijk afgestraft voor onze groen keuze van een woning met warmetepomp.

    Reactie door Leon — januari 4, 2009 @ 2:34 pm

  14. Naast de zuinige consument die bewust en spaarzaam met energie omgaat, is er nog een aardige groep zonnepaneel (PV) bezitters die op “oud-Hollandsche” wijze de klos zijn.

    Voorbeeldje: wij verbruiken dankzij onze zonnepanelen en zuinige apparatuur al jaren netto geen elektriciteit meer. Sterker nog, we leveren op jaarbasis enkele honderden kWh’tjes terug. Waar we overigens geen cent voor krijgen, zelfs geen bedankje van de energieboer… Sofar so good.

    Wat gebeurt er door het capaciteitstarief? De transportkosten vervallen, maar die hadden we niet want we verbruikten immers niets!
    Per jaar mogen we nu zo’n 125 euri bijlappen (exacte tarief van Stedin nog nergens te vinden). Geweldig bedacht van de netbeheerders en kennelijk goed gelobbied in Den Haag om dit erdoor te krijgen.

    Hartstikke goede regeling voor de consument met plasma en sauna! De zuinige burger krijgt de rekening. Hoe verklaart een kabinet deze regeling in het kader van een duurzaam energiebeleid? Zal JPB hierover ook met de PV-mensen ‘de dialoog willen aangaan’(kuch) over deze nieuwste onzin?

    Reactie door Bram — januari 4, 2009 @ 7:01 pm

  15. HERR HERMANN SCHEER!!

    BITTE, BITTE, KOMM HOLLAND HELFEN!!!
    Wir ertrinken in unsere Burokratie und Energiebetrieber!!

    Reactie door Martin — januari 4, 2009 @ 7:52 pm

  16. @Bram:

    De dames en heren van Stedin hebben met het nieuwe jaar eindelijk het “licht” gezien:

    http://www.stedin.net/pages/default.asp?pageid=66

    (zie elektriciteitstarieven link >>> pdf)

    En: je krijgt weliswaar net als alle andere van niks wetende/begrijpende medelanders een capaciteitstarief in je *** gedouwd van onze fijne netbeheerders, maar Min. Fin. heeft daartegenover ook de “teruggave energiebelasting” opgehoogd (om een volksopstand te voorkomen). Die compensatie zou ongeveer 100 procent moeten zijn voor mensen met aansluiting van max. 3x 25 A, maar slachtoffers in COGAS, Westland en Rendo netgebied zijn het slechtste af met een ongunstig uitpakkende verhouding. Teruggave van minister Bos gaat van 199 euri ex BTW (2008) naar maar liefst 318,62 euri ex BTW dit jaar (“krijg” je BTW ook nog over terug, hoe is het toch mogelijk).

    Dat bedrag krijg jij ook terug, als je tenminste “woon- en verblijfsfunctie” hebt (of vergelijkbare ambtenaren ongein met wellicht nog meer onverwachte consequenties, denk aan vakantiehuisjes met aparte elektra aansluiting…). Compleet onzeker echter is of die bezopen “capaciteitstarief-compensatie” combinatie in de (nabije) toekomst ook in stand zal blijven en dat we niet alsnog besodemieterd gaan worden. Vul zelf in, lees recente deplorabele historie over niet teruggegeven “binnen de marges van de Wet behaalde overwinsten” bij netbeheer, en trek je conclusies.

    Mensen met dikke sauna en mogelijk daardoor opgekrikte (meer dan 3x 25 A) capaciteit zijn alsnog de ***, die mogen gaan bijlappen. Heb ik minder moeite mee dan de warmtepomp mensen waarbij per ongeluk/ongeweten/door onbenullige of niet goed opgeleide installateur een te zware aansluiting is gemaakt of opgewaardeerd: die mensen worden onterecht door EZ belazerd, en die moeten dan ook op de stoep gaan zitten daar totdat ze gecompenseerd gaan worden.

    JPB gaat helemaal niet over deze ongein, dat laat hij door de beleidsambtenaren van EZ ons land in rammen zonder dat ze daar op afgerekend worden. Wat beslist zijn schuld is dat hij dat rampenministerie niet per direct (net als het ook al rampzalig slecht functionerende VROM) op gaat heffen en daarvoor het Ministerie voor Duurzame Ontwikkeling (met nieuwe/minder mensen) in de plaats gaat zetten. Zal hij nooit laten gebeuren, maar dat is wat we beslist nodig hebben.

    @Martin

    Hermann komt naar Nederland, waarschijnlijk maar heel kort, om 30 jarige bestaan van WISE te vieren.

    http://www.tegenstroom.nl/WISE_30

    En hij spreekt zeer goed Engels, zoals je waarschijnlijk weet. Die Energiekonzerne und Netzbetreiber dürfen das Erneuerbare Blut des Hermanns auch trinken. Maar de bijna 900 netbeheerders daar voeren het EEG wel uit, omdat ze dat door de politiek is opgedragen. In Nederland is door invoering van het door “onze” netbeheerders en EnergieNed verzonnen capaciteitstarief implementatie van het Duitse EEG fysiek onmogelijk geworden.

    Sabotagepolitiek heet dat. Hele ranzige energieterreur, mag je het van mij ook noemen.

    Reactie door peter segaar — januari 5, 2009 @ 2:17 pm

  17. @Peter

    Bedankt voor je altijd heldere betoog ;-)
    Met de “plasma en sauna mensen” bedoelde ik de de consument met een ‘normale’ aansluiting (max. 3X 25A), maar met een onvoorstelbaar hoog verbruik. Ik ken ze, de 8000 kWh/jaar en meer slurpers…
    Die worden met deze regeling beloond, in mijn optiek. Logisch, als je meer koopt/verbruikt dan wordt het goedkoper, toch? :-(

    Reactie door Bram — januari 5, 2009 @ 9:09 pm

  18. Je hebt helemaal gelijk, beste Bram. Alles wordt naar het grijze midden van de belachelijk ruime “categorie tot 10.000 kWh/jaar met max. 3x 25 A aansluiting” toegerekend. Nederlandse ambtenaren zijn BERUCHT om dat “alles naar het grijze gemiddelde” toerekenen, en zijn absoluut niet in staat om zich te verplaatsen in de positie van mensen die (VER) onder dat “grijze gemiddelde” zitten en die dat door eigen vooruitstrevend gedrag hebben bereikt.

    Dus ja, ik onderschrijf jouw insteek dat de mensen die eigenhandig lage verbruiken hebben weten te realiseren (vaak combinatie van besparingen, efficiëntere apparatuur en zelfopwek middels peperdure zonnepanelen, warmtepompen e.d.) volslagen onrechtvaardig “over een kam worden geschoren” met de schaamteloze veelzuipers binnen dezelfde “categorie”. Die “categorieën” worden namelijk al die krankzinnige nieuwe “rekeneenheden” e.d. aan opgehangen, zoals vaste capaciteitstarieven (vergeet ook niet het op het illegale af in een “vast” tarief veranderde systeemdiensten tarief, waar netbeheerders zeer schimmig over doen). Dat is fundamenteel onrecht, en dat moet er uit geramd worden. Wij willen maximaal variabele kWh, m3 en GJ kosten, pas dan zijn de mogelijkheden en incentives voor gigantische besparingen voor iedereen in te vullen (voor degene die dat wil, het blijft immers een “vrij” land, toch?).

    Het principe de vervuiler betaalt is in Nederland al lang verkracht, en ze blijven er maar over huichelen in de residentie. Met het er door rammen van het capaciteitstarief hebben ze hun ware aard laten zien: “Wij hebben een diepe minachting voor mensen die uit eigen beweging hun verbruik tot het absolute minimum hebben laten dalen.”

    Wanneer valt dit kabinet? Toe, beste Paulus. Verzin een list! Wel uitkijken dat het bij nieuwe verkiezingen niet nog erger wordt, want dat is beslist een mogelijkheid…

    Reactie door peter segaar — januari 5, 2009 @ 10:16 pm

  19. In aansluiting op voorgaande klachten hebben ook de 60 huishoudens die in een huurflat van IJmere wonen te maken met de 3×35A aansluiting en dus met een sterke lastenverhoging. In dit geval gaat het om sociale huurwoningen, waar vanwege energiebesparing warmtepompen zijn geïnstalleerd. Als huurder heb je weinig te kiezen in deze situatie. We huren de warmtepomp van NUON en de meterkast is van IJmere. Alle bewoners krijgen sinds 1 jan een veel hogere energierekening. We zoeken nog uit of capaciteitsverlaging mogelijk is, maar zijn weinig hoopvol omdat we alleen elektra hebben (geen gas) en de warmtepomp veel stroom vraagt.
    Onze hoop is gevestigd op een compensatie van overheidswege!

    Reactie door Johanna de Groot — januari 26, 2009 @ 10:45 am

  20. @Johanna

    Ik heb op mijn website een uitgebreide voorbeeld berekening gezet met verschil aansluiting 3x 25 A versus 3x 35 A met vergelijking 2008 t.o.v. 2009 in Liander netgebied. Jullie worden zeker besodemieterd als jullie onverkozen 3x 35 A aansluiting hebben (gekregen)…

    http://www.polderpv.nl/nieuws_DEactueel.htm#29jan2009_capaciteitstarief_beroep_rekensom

    Reactie door peter segaar — januari 29, 2009 @ 2:09 am

  21. Wat ik mij afvraag is hoeveel steekpenningen, smeergelden, snoepreisjes, beloftes enz. er naar de ministers die dit beslist hebben zijn gegaan.

    Het stiekeme gedoe, niets bekend maken, het op een slinkse manier erdoor drukken versterkt mijn gevoel dat hier iets smerigs is gebeurd.

    Dit haal je toch niet in je hoofd.

    Laat de verbruiker betalen!!
    Een prijs per Kwh, weg met de vaste kosten.

    Paulus doe er wat aan, zet stukken in de Tribune, in de Zo-krant en in de dagbladen.
    Zet het met grote koppen op de website.

    DOE IETS…….!!!!!!

    Peter de Vries
    Raalte

    Reactie door Peter de Vries — januari 29, 2009 @ 6:04 pm

  22. Ik ben een kleine ondernemer met een zaak aan huis en ik heb een zware aansluiting om enkele keren per jaar de in mijn bedrijf gebruikte apparatuur te kunnen testen/servicen.

    Met het nu besliste capaciteitstarief wordt het voor mij onmogelijk deze faciliteit aan te houden en gaat dus de kwaliteit van mijn dienstverlening achteruit. Waarom gaat iets wat mij eerst ca. 250 euro per jaar meer kostte dan een standaard aansluiting nu ca. 1600 euro meer kosten, terwijl de Staat EN het milieu daar niet beter van worden. En wie betaalt de investering die ik 2 jaar geleden heb moeten doen om de aansluiting te verzwaren. Het was niet de bedoeling om die investering op 2 jaar af te schrijven.

    Verder zou ik na 2 uur zoeken op internet toch echt eens tegenkomen hoeveel er precies gecompenseerd wordt via de EB. Ik vind alleen termen als 100% compensatie voor een gemiddelde gebruiker. Waar staan de getallen?

    Min EZ, Min Fin, NMa, Belastingdienst, nergens vind ik een overzicht van de cijfertjes… alleen maar veel blah blah in codes en wetsteksten. Zo kan ik ook niet bepalen waar voor mij het kantelpunt licht van verlichten van de aansluiting.

    Ik hoop dat dit ooit nog teruggedraaid wordt (hopen mag altijd toch)

    Met vriendelijke groet,

    Milo Kusmic

    Reactie door Milo Kusmic — januari 31, 2009 @ 11:45 am

  23. Ben blij dat dit nog niet zijn weerslag heeft gevonden bij waterleidingbedrijven. Maar die zijn natuurlijk iets beter gereguleerd..

    Reactie door J. van Eck — februari 6, 2009 @ 3:30 pm

  24. Ik heb een klein bedrijf,een zogenaamd uitgifteloket,wat alleen in de zomermaanden geopend is.Op jaarbasis gebruik ik
    +/- 5000Kwh (verbruik van een gemiddeld huishouden) door het piekverbruik,enkele dagen per jaar,heb ik een 3×63 Amp aansluiting nodig.Hiervoor moet ik nu jaarlijks €1191,84 capaciteittarief gaan betalen.

    Ik begrijp best dat ik in een bijzondere situatie zit maar ik denk dat er wel meer kleine ondernemers met een zefde probleem te maken hebben.

    Reactie door ruud heijmans — februari 17, 2009 @ 3:29 pm

  25. Ik woon in een huurwoning van de Alliantie in Amsterdam en kom door de verrekening van de servicekosten over 2009 tot de ontdekking dat ik nu opeens € 7,- per maand moet gaan betalen voor de verlichting in het trappenhuis. Dat was in begin 2008 € 1,25 per maand en werd half 2009 opeens € 4,- en nu dus € 7,- per maand. Er hangt een 10 ampere kast voor de trapverlichting (drie verdiepingen) en ondanks dat dit een heel kleine installatie is (minder dan 3×25 ampere) moet er toch zoveel meer betaald worden
    Een verhoging van bijna 600% t.o.v. begin 2008!!!
    Wat is er in dit land gaande vraag ik mij af……dit is gewoon pure diefstal………
    De CDA-PVDA-CU regering van die Balkellende en de NMA zijn hiervoor verantwoordelijk, want die hebben het capaciteitstarief vastgesteld en werkt daar niet ene Hans Hooger”vorst”, die ook de gezondheidszorg naar de knoppen heeft geholpen met z’n marktwerking? Het is te gek voor woorden dat een paar idioten in dit land alles maar duurder maken en hun zakken vullen, witte boorden criminelen zijn zo langzamerhand een ernstigere plaag voor de bevolking dan de zg. criminelen………..

    Reactie door Alexander Blaak — juni 25, 2010 @ 11:13 pm

RSS-feed voor reacties op dit bericht. TrackBack URI

Geef een reactie

www.sp.nl