dinsdag 11 november 2008, 11.49 uur – paulus
Categorie: water

Citaat van de dag

Jacob Gunter, projectleider waterschapsverkiezingen, in de Telegraaf van vandaag.

Ik dacht het niet, Jacob. Een lage opkomst betekent een ondermaatse democratische legitimatie en dat is buitengewoon slecht voor een overheid. Die opkomst is sinds jaar en dag ondermaats, een van de redenen dat de SP er voorstander van is om de waterschappen op te heffen als zelfstandige bestuurslaag. De uitvoeringsorganisatie zou dan als zelfstandige dienst ondergebracht kunnen worden bij de provincies. Waar nodig kunnen provincies samenwerken als een stroomgebied de provinciegrenzen overschrijdt.

Een ander argument voor het onderbrengen van de waterveiligheid en waterkwaliteit bij de provincie is de samenhang van dit thema met ruimtelijke ordening, natuurontwikking, landbouw en verkeer. Dat zijn ook al provinciale taken.

Tenslotte kunnen we met het opdoeken van de waterschappen iets doen aan de bestuurlijke drukte in Nederland en honderd miljoen euro per jaar overhouden om écht te investeren in maatregelen op het gebied van water. Geen woorden, maar daden!

Meer lezen over het SP-standpunt over de waterschappen? Lees hier het artikel van Ronald van Raak.

1. Paulus helemaal eens met je commentaar.

Deze uitspraak is duidelijk wishfull thinking:

““Als er weinig animo is om te stemmen, kan dat ook opgevat worden als steuntje in de rug voor de waterschappen: de burger heeft kennelijk vertrouwen in het bestuur.”

Maar heleaas wordt hij ook veel gebruikt als bij andere verkiezingen de kiezer het af laat weten.

Maar, zoals je terecht opmerkt, de kiezer geeft dan zeker een signaal van onvermogen aan de politiek af.

Waterschappen zijn dan wel de oudste vorm van democratie in dit land, maar zijn volkomen archaïsch, effectiever zou zijn, zoals de SP ook bepleit, onderbrengen bij PW.

Roelf

Reactie door R van Bergen — november 12, 2008 @ 5:21 pm