Paulus Jansen

Weblog
Paulus Jansen

Wethouder wonen, ruimtelijke ordening, sport, dierenwelzijn en vastgoed in de gemeente Utrecht

dinsdag 7 oktober 2008, 22.29 uur – paulus
Categorie: op pad

Montaigne Lyceum

Ik was vanmorgen samen samen met Manja Smits op werkbezoek bij Peter Ong van het Montaigne Lyceum, een scholengemeenschap voor VMBO, HAVO, Atheneum en Gymnasium in de Haagse nieuwbouwwijk Ypenburg. Toen de nieuwbouw twee jaar geleden geopend werd telde de school 600 leerlingen, nu zijn het er 850 en uiteindelijk moeten het er 1200 worden.

Het gebouw is -als eerste in Nederland- gerealiseerd in een PPS-constructie. PPS staat voor Publiek Private Samenwerking. Dat is een term die onder SP-ers niet al te populair is, voornamelijk door PPS-projecten waarbij lagere overheden aan gebiedsontwikkeling doen samen met projectontwikkelaars en beleggers, zoals in het Utrechtse stationsgebied of de Amsterdamse Zuidas.

In Ypenburg is een andere vorm van PPS toegepast die in vakkringen bekend staat als DBFM: Design-Build-Finance-Maintain. De school sluit geen bouwcontract af met een aannemer, maar met een PPS-combinatie TalentGroep (aannemer Structon, installatiebedrijf Imtech en ISS Facility Services), die verantwoordelijk is voor het ontwerp, de bouw, de financiering en het toekomstig onderhoud en beheer. Dat beheer gaat heel ver: de PPS-combinatie is bijvoorbeeld ook verantwoordelijk voor het verhuren van schoolruimten in de avonduren. (lees hier meer over deze contractvorm)

Volgens Peter Ong is het voordeel van PPS dat je als school financieel weet waar je aan toe bent, ook voor wat betreft de toekomstige exploitatiekosten van de school. Een ander voordeel van deze constructie is het professionelere beheer: als de lift kapot gaat moet die binnen vier uur gerepareerd worden, anders betaalt de PPS-combinatie een boete van €1000 per dag, In zijn oude school was de lift soms weken buiten gebruik.

De andere kant van de medaille is dat er voortdurend discussies zijn tussen de school en de PPS-combinatie over de uitleg van een contract. De school vindt dat er een -in hun ogen- kleinigheid aangepast moet worden, waarop de PPS-combinatie claimt dat dit geen onderdeel is van het contract, dus meerwerk. Daardoor moet er misschien een contractmanager aangesteld worden om voldoende weerwoord te hebben tegen de zakenjongens aan de andere kant van de tafel. Per saldo is Ong toch wel redelijk tevreden over de nieuwbouw en de manier waarop de verhouding met de PPS-combinatie inmiddels uitkristalliseert.

Natuurlijk hadden we, nu we toch op bezoek waren, ook belangstelling voor de onderwijskundige aanpak van de school. Die was voor mij -als betrekkelijke leek op dit gebied- behoorlijke revolutionair. De leerlingen krijgen niet meer les in klassen, maar in leerdomeinen. Dat zijn grote ruimten waarin 60 tot meer dan 100 leerlingen werken. Bij ieder domein hoort een instructieruimte waar een groep van maximaal 32 leerlingen een les van maximaal een half uur kan krijgen. De rest van de tijd wordt gewerkt in projectgroepjes, waarbij een groepje leerlingen bezig is met lesstof waarin verschillende kennisdomeinen tegelijkertijd aan de orde komen. In een leerdomein zijn tijdens lesuren meerdere docenten aanwezig, waardoor ondersteuning beschikbaar is voor vragen op allerlei terrein.

Als buitenstaander lijkt het me voor zowel de scholieren als de docenten een hele opgave om in zo’n betrekkelijk hectische omgeving aan het werk te zijn. Maar de mensen die we gesproken hebben leken daar weinig last van te hebben. Het doel van deze lesvorm is het vergroten van de zelfstandigheid en actieve opstelling van de leerling. Een nobel doel, alleen is de vraag of ook de wat minder vlotte leerlingen uit de voeten kunnen met dit systeem.

2 reacties »

  1. Ben zelf al heel wat jaartjes van school en geen kenner van het onderwijs, maar de grootschaligheid is schrikbarend. 1200 leerlingen dat is. Intensieve leerlinghouderij.

    Reactie door Harry Sangers — oktober 7, 2008 @ 10:42 pm

  2. Bij toeval kwam dit stukje onder mijn aandacht.
    Over de leerdomeinen het volgende; zowel bij leerlingen als bij leerkrachten is er onduidelijkheid over de I (instructie) uren, maw de lestijden. Er zijn vaak te weinig leerkrachten aanwezig in de leerdomeinen. Sommige leerkrachten presteren het om tijdens een schooljaar weinig tot geen enkel I uur te geven. Het komt regelmatig voor dat leerlingen het syteem niet aankunnen en dit niet opvalt bij de leerkrachten. Hierbij vallen de leerlingen dus tussen de wal en het schip.
    Groot voordeel van deze school is het jonge enthousiaste team. Hierbij opgemerkt dat iets meer ervaring (dus ervaren leerkrachten) welkom zou zijn.

    Reactie door C. Bol — oktober 29, 2008 @ 3:14 pm

RSS-feed voor reacties op dit bericht. TrackBack URI

Geef een reactie

www.sp.nl