woensdag 6 augustus 2008, 15.33 uur – paulus
Categorie: wonen

Vogelaar verantwoordelijk als corporatie mag uitstappen

Minister Vogelaar heeft wat mij betreft een groot politiek probleem heeft als woningcorporatie De Veste van de rechter toestemming krijgt om uit het volkshuisvestings-bestel te stappen. De minister weet al sinds september vorig jaar dat er geen wetgeving bestaat voor het uitstappen van corporaties. Tot op heden heeft zij niets aan gedaan om de mazen in de wet te dichten, dus draagt zij ook de verantwoordelijkheid voor de gevolgen.

Vogelaar

In september vorig jaar wezen verschillende deskundigen al op het juridische gat in de wetgeving rondom woningcorporaties. Pas in februari, nadat corporatie de Veste in Ommen al officieel had aangegeven het publieke stelsel te willen verlaten, kondigde Vogelaar aan dat zij met voorstellen zou komen om de gebrekkige wetgeving op te lappen. Jansen: “Maar ik heb nog geen voorstel gezien. Het is inmiddels vijf voor twaalf en minister Vogelaar blijft op haar handen zitten.”

De SP is fel tegen het vertrek van corporaties uit het volkshuisvestingsbestel, omdat dat het definitieve einde kan betekenen van de sociale volkshuisvesting – de bouw van betaalbare huurwoningen – in Nederland. Volgens Jansen is de overweging van corporaties om uit te stappen echter een logisch gevolg van het kabinetsbeleid. “Woningcorporaties zijn instellingen zonder winstoogmerk en moeten sinds dit jaar winstbelasting betalen over hun sociale activiteiten. Ze worden hierdoor hetzelfde aangeslagen als de commerciële jongens, maar worden wel geacht lage huren te vragen. Daarnaast worden ze met de winstbelasting gestraft als ze hun kerntaak uitvoeren en zijn ze gedwongen nog commerciëler te opereren.”

Nieuwsbericht SP

1. Van wie is een Woningbouwvereniging/Corporatie eigenlijk?
    Grootgebracht door en voor huurders en door vorige kabinetten losgeweekt, geprivatiseerd, gestolen van de vroegere leden.

Reactie door Ruud van der Kroft — augustus 7, 2008 @ 8:42 am

2. [...] oud-minister Vogelaar bestond er helemaal geen maas in de woningwet, waardoor corporaties het stelsel kunnen verlaten met medeneming van hun bezit aan [...]

Pingback door Weblog Paulus Jansen » Succes: Van der Laan gaat “niet bestaande” maas in de wet dichten — januari 31, 2010 @ 10:49 am