Paulus Jansen

Weblog
Paulus Jansen

Wethouder wonen, ruimtelijke ordening, sport, dierenwelzijn en vastgoed in de gemeente Utrecht

dinsdag 5 augustus 2008, 15.49 uur – paulus
Categorie: Kamervragen, wonen

SS Rotterdam: SOS Woonbron?

Gisteren arriveerde het voormalige cruiseschip SS Rotterdam in zijn voormalige thuishaven. Het tot drijvend hotel- en congrescentrum verbouwde schip komt aan de kade van Katendrecht te liggen, als icoon voor de revitalisering van Rotterdam-Zuid. Het project is volledig gefinancierd door de Rotterdamse woningcorporatie Woonbron. Maar die bouwden toch sociale huurwoningen?

ssRotterdam1959

Het is machtig mooi dat een staaltje Hollands Glorie in oude luister wordt hersteld en afgemeerd in Rotterdam. Maar moet een woningcorporatie daar 175 miljoen euro in investeren die hard nodig zijn voor het realiseren van betaalbare woningen, energiebesparing of het levensloop bestendig maken van huizen? Over de motieven van Woonbron om aan dit avontuur te beginnen verwijs ik naar hun persbericht uit juni 2005. De SP vond die motieven destijds al verre van overtuigend.

In april stelde ik samen met Remi Poppe schriftelijke vragen over de investeringen van Woonbron in de SS Rotterdam. Minister Vogelaar antwoordde in juni dat Woonbron correct handelt omdat het gaat om voorfinanciering. Dat zou betekenen dat Woonbron de SS Rotterdam met zekerheid kan doorverkopen en hier geen verlies mee maakt. Tot dusver is echter volstrekt onduidelijk of er wel geïnteresseerde beleggers zijn om het toekomstige hotel- en congrescentrum van Woonbron over te nemen. Als zich geen beleggers aandienen blijft Woonbron met een strop van €175 miljoen zitten en betalen de huurders het gelag.

Vogelaar meldde verder dat de financiële consequenties van de investering van Woonbron de aandacht hebben van het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) en het Centraal Fonds voor de Volkshuisvesting (CFV). Ik wil daarom dat de conclusies van het WSW en CFV zo snel mogelijk aan de Kamer worden toegestuurd. Het restaureren van een cruiseschip, ook al is dat een stukje cultureel erfgoed, is geen corporatietaak en dat geldt al helemaal voor de daarop volgende exploitatie als congres- en hotelschip. Woonbron gebruikt als argument dat de SS Rotterdam een icoon wordt voor de Vogelaarwijk Katendrecht. Als dat argument geaccepteerd wordt is de beer los en kan binnenkort ook de nieuwe Kuip gefinancierd worden door de Rotterdamse corporaties.

Nog maar weinig mensen realiseren zich wat voor risico’s aan dit soort transacties vast zitten. Hoewel Woonbron met een solvabiliteit van 40% en een eigen vermogen van één miljard euro een uitgesproken rijke corporatie is betekent een eventuele zeperd dat per woning het vermogen met €3.500 terugloopt. Dat is ongeveer het bedrag (onrendabele top) dat je per woning moet uittrekken voor een naisolatieproject.

Ik heb gisteren een aantal aanvullende schriftelijke vragen gesteld naar aanleiding van de antwoorden van de minister.
Lees ze hier: 20080804 SV ss Rotterdam

9 reacties »

  1. Waarom maken ze geen sociale huurwoningen in dit schip? Dan zit het weer helemaal in hun officiële straatje…

    Reactie door Lydia — augustus 6, 2008 @ 9:47 am

  2. Het was mij in het verleden al duidelijk dat woningbouwcooperaties zich bezig houden, met veel meer dan bouwen voor koop en huurwoningen in de sociale sector, maar wat Woonbron nu laat zien, is van de zotte. Is de belangrijkste doelstelling, bouwen en beheren van woningen, voor een woningcooperatie maar bijzaak geworden. Hoeveel huizen van Woonbron zijn al jaren niet onderhouden? Meer dan schandalig.

    Reactie door kees van der Graaf — augustus 7, 2008 @ 7:20 am

  3. Ik heb al bericht aan Paul Jansen verstuurd dat woonbron slecht onderhoud verricht, t.w. vijftien jaar de buitenboel niet geschilderd, ventilatie problemen( klachten bij toezicht gebouwen der gemeente Rotterdam bekend) betonrot en vele andere gebreken en klachten.
    En dan maar beweren dat huurverhoging zo noodzakelijk is.
    Bespottelijk om dan een schip aan te kopen van honderd vijf en zeventig miljoen!

    Reactie door M.Grund — augustus 9, 2008 @ 9:17 am

  4. SS Rotterdam is heel mooi van Buiten.
    Maar voldoet hij wel aan de nederlandse normen,regels Nen-normen veiligheid,electra,brand beveiliging,
    zijn er vlucht wegen getest,Is er gecontroleer door de brandweer en algemene normen door alle veiligheids instellingen.
    Is de luchtbehandelings en water installatie getest.en zij er ondrhouds contracten.
    Wie verzekert de SS Rotterdam.
    Wat gebeurt er bij brand aanboord met de verborgen asbest (dubbelewanden en doorvoeringen in het schip?
    alles kan nooit weg zijn want dan moet je hem tot de laatste bout slopen en op bouwen.

    Wie zog er voor de stroom water en gas voorzienning en is deze al getest.

    dus ik maak me als burge van Rotterdam zorgen voor dit mooie schip.
    mede daar we niets meer horen in pers van de op levering Ss Rotterdam

    Hoop dat het goed komt.

    Hoop niet dat het de 2 e Blunder Put (Schip wordt in Rotterdam)

    Verblijven wij wacht op antwoord over de oplevering.

    Reactie door a de lange — oktober 23, 2008 @ 11:12 pm

  5. 175 miljoen, voor dat geld kan je h-e-e-l v-e-e-l woningen slopen en opnieuw opbouwen. Waarom stopt een corporatie dit in een oud schip? Wegens een nostalgisch gevoel, althans, dat zeggen ze zelf. Ik als bewoner van Rotterdam vind het wel een mooie boot, maar ik krijg een veel fijner gevoel bij een betere woning. Het eigen vermogen is dan wel 1 miljard, 175 miljoen is daar dus 17,5% van. Waarom moest Woonbron deze boot kopen, als bij de veiling door het Havenbedrijf alle andere potentiele kopers afhaakten?

    Ik zou het liefst de beslissers bij Woonbron willen ontslaan en nieuwe, verstandige mensen aan het echte “roer” willen.

    Denk je nou echt dat iemand 175 miljoen voor de SS Rotterdam wil betalen? Wat een flut, voor dat geld koop je een nieuwe cruiseboot, en geen oud barrel met asbest erin.

    Kom op SP, op de bres nu voor de bewoners van de sociale woningbouw Rotterdam, we willen die 175 miljoen terug! En volledige inzage in de kosten. Hier moet echt onderzoek naar gedaan worden. Straks is iedereen het weer vergeten.

    Reactie door ronnie — oktober 26, 2008 @ 12:49 am

  6. hoe zit het nu met die verscherpte toezicht op de integriteit van woningbouwcorporaties waar van der laan en cramer het over hadden?

    Reactie door son — april 11, 2009 @ 5:24 pm

  7. 1 martien kromwijk op bijstand niveau zetten de komende 30 jaar.
    2.inkomens van sociale werkplaatsen omhoog.
    3.mensen die handicap hebben op loonlijst van woonbron zetten en verdikkeme normaal uit laten betalen.maar dat wil woonbron niet!waarom eigenlijk niet?

    Reactie door nico caransa — augustus 28, 2009 @ 10:54 pm

  8. redirigido aquí…

    Weblog Paulus Jansen » SS Rotterdam: SOS Woonbron?…

    Trackback door redirigido aquí — februari 7, 2015 @ 3:45 am

  9. Ellen Tracy Pants…

    Weblog Paulus Jansen » SS Rotterdam: SOS Woonbron?…

    Trackback door Ellen Tracy Pants — oktober 18, 2015 @ 1:57 pm

RSS-feed voor reacties op dit bericht. TrackBack URI

Geef een reactie

www.sp.nl