woensdag 4 juli 2007, 15.23 uur – paulus
Categorie: water

SP-moties kaderrichtlijn water aangenomen

Vorige week diende ik, mede namens de PvdA-fractie, bij het debat over de kaderrichtlijn water drie moties in. Gisteren werden twee daarvan aangenomen.

riolering
besparing mogelijk door samenwerking in de afvalwaterketen

De motie die vraagt over niet-vrijblijvende samenwerking in de waterketen (tussen gemeenten en waterschappen) werd aangenomen met steun van PvdA, GroenLinks, VVD, D66 en PvdD. De samenwerking kan een kostenbesparing van enkele honderden miljoenen euro’s per jaar opleveren, die ingezet kunnen worden om de doelstellingen van de kaderrichtlijn water uit te voeren zonder dramatische tariefstijgingen voor de burger.

Een tweede motie, die vraagt om een proef met een hevelvistrap, is ook aangenomen met bijna kamerbrede steun. De hevelvistrap is een alternatief voor de bekkenvistrap die meer ruimte in beslag neemt. Aanleiding is een plan voor een waterkrachtcentrale bij Borgharen, dat wordt tegengewerkt door rijkswaterstaat omdat er dan geen ruimte meer zou overblijven voor een visladder.

De derde motie, die vraagt om een stimuleringsregeling voor een mest- en bestrijdingsmiddelenvrije strook langs waterranden, haalde het net niet. Hij werd gesteund door PvdA, GroenLinks, D66 en PvdD.

Al met al een hoopvolle afloop van het debat.

Reageren? »

Reageren?

RSS-feed voor reacties op dit bericht.