Paulus Jansen

Weblog
Paulus Jansen

Wethouder wonen, ruimtelijke ordening, sport, dierenwelzijn en vastgoed in de gemeente Utrecht

woensdag 17 januari 2007, 15.27 uur – paulus
Categorie: Kamervragen, energie & klimaat, wonen

Betalingsregeling: toch geen energie leveren

Sinds november vorig jaar mogen energiebedrijven klanten met betalingsproblemen niet langer afsluiten, wanneer deze bereid zijn om mee te werken aan schuldsanering. De regels worden op dit moment nog massaal ontdoken door de energiebedrijven

Het Algemeen Dagblad bericht vandaag over een nieuwe variant van ontduikgedrag. NUON weigert een paar duizend klanten aan te sluiten met wie ze een betalingsregeling getroffen hebben. Formeel is een betalingsregeling geen schuldsanering in de formele betekenis van de wet schuldsanering natuurlijke personen (WSNP). Maar het is duidelijk dat deze mensen wel degelijk bereid zijn om hun achterstand in te lopen. Samen met Sadet Karabulut probeer ik het gat in de wettelijke regeling waar NUON gebruik van maakt zo snel mogelijk te dichten.

Vragen van de leden Jansen en Karabulut (beiden SP) aan de staatssecretaris van Economische Zaken en de staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over het afsluiten van duizenden huishoudens van gas en licht door NUON (ingezonden op 17 januari 2007). 

1. Kent u het bericht dat NUON gezinnen met wie een betalingsregeling is getroffen niet wil aansluiten op gas en licht totdat de schuld betaald is, waarbij het alleen al in Amsterdam zou gaan om duizenden huishoudens? (1) 

2. Is deze berichtgeving juist en wat is uw oordeel hierover? 

3. Is het gebruikelijk dat deze mensen bij betreffend energiebedrijf niet meer worden aangesloten tot de schuld betaald is? Zo ja, wat is uw mening?  Zo neen, hoe verklaart u de afwijkende opstelling van een energiebedrijf als NUON?  

4. Hanteren andere energiebedrijven dezelfde procedure? Zo ja, welke bedrijven zijn dat? 

5. Acht u deze handelswijze in overeenstemming met de voorschriften uit de ministeriële regeling afsluiten elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (2)? Zo ja, kunt u dat toelichten?  Zo neen, waarom niet?  

6. Bent u, mede in het licht van antwoord op vragen van het lid Crone (3), bereid bij voornoemde ministeriële regeling de regels voor heraansluiting aan te vullen, zodat mensen die een betalingsregeling met het energiebedrijf hebben getroffen, ook vallen onder het afsluitverbod? Zo ja, bent u bereid de aangepaste regeling binnen 4 weken te doen gelden en bent u bereid de aangepaste regeling ook te doen gelden voor bestaande gevallen? Zo neen, waarom niet? 

7. Bent u tot slot bereid om de energiebedrijven op kort termijn aan te sporen om mensen met een betalingsregeling niet langer af te sluiten van gas en licht? Zo ja, wanneer? Zo neen, waarom niet?  

1) AD, 16 januari 2007

2) Staatscourant, 1 december 2006, nr 235/pagina 8

3) Vragen van het lid Crone nummer 2060704310 en antwoord dd 15 januari 2007met kenmerk ET/EM/ 7005354 

11 reacties »

  1. Flink happen in die kluif, goed zo!

    Afgelopen weken is er veel te doen geweest over het terugleveren van zonne-energie door particulieren. Veel analoge meters hadden geen terugloopblokkade dus lopen doodleuk terug als je zonne-energie aan het energiebedrijf levert. Bij digitale meters is dat niet zo, die kunnen alleen vooruit. Van de NUON-site: wil je geld voor je stroom krijgen, dan moet je zelf maatregelen treffen. Daar komen dan die nieuwe digitale meters in het beeld, die kunnen door meerdere telwerken wel meten hoe veel energie je teruglevert. En dat type digitale meters kosten dus weer extra vastrecht.

    Daar komt bovenop dat je bij dubbele telling weet hoeveel geleverd is en: bij boven de 3000 kWh terugleveren, gaat de vergoeding terug van ca. 21 naar ca 4 €ct/kWh en wel over de volle geleverde hoeveelheid. Maar dit blog gaat daar niet over.

    In mijn opinie is het gewoon het best om de analoge meters met terugloopmogelijkheid te houden en ook in nieuwe situaties te plaatsen, Die digitale meters zullen ook wel weer zelf veel energie verbruiken.

    Nuon info:
    http://www.nuon.nl/nl/fs_main.html?L1=producten&L2=overige&L3=zonnepanelen
    doorklikken bij 2 manieren van vergoeding

    heel interessant: http://www.zonnestroomproducenten.nl/paginas/meters_bemeteren.htm

    Reactie door Paula St. — januari 17, 2007 @ 4:14 pm

  2. Het bovenstaande commentaar hoort bij :

    NMA moet tarieven gas- en elektriciteitsmeters verlagen

    Reactie door Paula St. — januari 17, 2007 @ 11:51 pm

  3. Ongelooflijk dat men op kleine technicaliteiten gaat proberen toch energielevering te weigeren en door te gaan met afsluiten. En de bovenbaas maar weer een hele vette bonus opstrijken zeker? :(

    Reactie door L.M. Lembeck — januari 18, 2007 @ 9:02 am

  4. Energiebedrijven zijn nog steeds niet erg “klantgericht”, om een understatement te gebruiken, ondanks een “geliberaliseerde” markt. Die immers een farce is, omdat het allemaal veel te ingewikkeld is en de slimme jongens en meisjes bij de leveranciers en de netbeheerders er mee wegkomen.

    Vergeet ook niet dat netbeheerders er groot belang bij hebben om mensen af te sluiten, want dan kunnen ze na herstel betalingsproblematiek, mensen weer vet bedrag aansluitkosten gaan aanrekenen. Reken maar dat er “marge” zit op zowel afsluiten als aansluiten, ondanks zware tariefcontrole door DTe.

    Overigens (off-topic), kijk voor teruglevering zonnestroom eens op mijn aparte pagina daarover. Niet schrikken, dit is Nederland anno 2007:

    http://www.polderpv.nl/teruglevering.htm

    Reactie door peter segaar — januari 19, 2007 @ 5:48 pm

  5. Maakt alleen NUON gebruik van, het gat in de wet. Of doen alle energie leveranciers dit. Als er bij NOUN alleen al 6000 gevallen zijn het er wel erg veel, maar als ze dat allemaal doen. Dan zouden het er zo veel zijn dat een gemeente te grote van De Bilt in Nederland afgesloten is. Dit is onacceptabel. Nu hebben we het geluk dat het geen koude winter is, maar veel van deze mensen zullen in de minst goede huizen wonen, met vorst die langere tijd duurt wat dan? Gaan we wachten op situaties dat er mensen dood gaan door de kou. Energie maatschappijen maken miljarden winsten. NUON Essent en al die anderen kunnen best een financiële buffer bouwen om dit te vooromen. Daar hebben we meer aan dan het sponseren van allerlei voetbalclubs en al het anderen waar ze zich zogenaamd maatschappelijk voor inzetten.

    Reactie door Harry Sangers — januari 19, 2007 @ 6:08 pm

  6. Ik ben zo’n augurk die erin is gevlogen hoor!
    ben overgegaan op nuon, betaalde 167 per maand en kreeg van de vorige provider een dikke honderd euro terug en toen de verassing ….
    nuon taxeerde mijn verbruik op 252 euro per maand.
    lekker met een bijstandsuitkering, ikke bellen maar dan zit het helaas al in het systeem en kan het pas de volgende maand op 200 euro worden gezet en nu is het januari en verhoogd nuon alweer ongevraagd mijn rekening met 33 euro want alles word duurder maar gelukkig viel de verhoging dit jaar mee met dank aan de gekoppelde olieprijzen, ammehoela als ik mijn autootje op marktplaats zet kan ik hem ook niet koppelen aan de tabaksaccijnzen om maar een belachelijk voorbeeld te noemen, dat pikt geen mens!!!

    Reactie door ria — januari 19, 2007 @ 9:33 pm

  7. Hallo Paulus en Sedet,
    Via de hulpdienst bereiken ons heel veel hulpverzoeken om advies tegen de grote energie reus Eneco en het getuigt van arrogantie dat dit geaccepteerd wordt door de sector en het feit dat ze slecht bereikbaar zijn en al helemaal niet een luisterend oor hebben voor de oorzaak van het probleem.
    Er rest hun maar 1 ding en dat is een winst maken om de bonus van hun viese president te betalen en de aandeelhouders. Gewoon meer in rekening brengen is eerder regel dan uitzondering, waarbij het ze echt niet raakt of mensen nu kapot” bijna zelfmoord” gemaakt worden, want ze moeten gewoon betalen.
    Het is een asociaal stel over het paard getilde managers, die de armoede nog nooit van dichtbij hebben gezien!
    Ik ga al over me nek als ik de reclames zie, zo makkelijk regelen we dat bij Eneco, nou ze doen niks anders dan mensen die het al niet makkelijk hebben chanteren en de gemeenten strijken hun bonus als aandeelhouder op!Helpen bij deze groep, nee, dat hebben ze aan zichzelf te danken, over arrogantie gesproken.

    Reactie door Ton Koot — januari 20, 2007 @ 12:47 am

  8. Ria, bij Eneco kan je dan bedrag overigens wèl laten aanpassen. Dat heb ik een paar jaar geleden al gedaan en wat blijkt? Ik had (natuurlijk!!) gelijk. Succes!! En Sterkte. ;)

    Reactie door L.M. Lembeck — januari 20, 2007 @ 2:01 pm

  9. Hoi Paulus,

    Het probleem van de regeling is dat er in de tekst niets staat over heraansluiting van mensen die al afgesloten zijn.
    De tekst zou zo moeten worden aangepast dat heraansluiting zou moeten plaatsvinden als de situatie waarin niet mag worden afgesloten zich voordoet.

    Een fax voor een klant die al meer dan een jaar is afgesloten van twee kantjes, wordt teruggestuurd met een stempeltje; “geen uitstel”.

    Het ging hier om een gezin waarbij de vrouw alleen via de stoellift naar boven kan; ze slaapt al die tijd al in de woonkamer. Als ze zich de moeite getroost de trap op te komen, is ze daarna echt helemaal kapot. De schoolgaande dochter mag haar huiswerk bij kaarslicht maken?

    Succes ermee! Op dit moment is de regeling behoorlijk tandeloos…

    Groetjes, Sjoerd de Jong

    Reactie door sjoerd de jong — januari 26, 2007 @ 4:07 pm

  10. Ik zit nu een jaar zonder elektra, ondanks het feit de man die kwam aansluiten mijn begeleidster aan de telefoon heeft gehad van de schuldhulpverlening, het zou liggen aan de openstaande rekening en de openstaande rekening bij het netbeheer (continuon) oftewel gewoon NUON.
    De rekening van het netbeheer heeft mijn zoon volledig betaald maar aansluiten???? dus niet.
    Op het moment de NUON mij afsloot waren zij niet meer mijn leverancier ik was bewust overgestapt om via de schuldhulpverlening de openstaande schuld af te lossen.

    Nu net weer een mail ontvangen van continuon dat er geen heraansluiting van hun kant plaats vind tenzij het volledige bedrag bij de NUON is betaald….

    Ik kan en mag geen betalingsregelingen treffen omdat ik schuldhulpverlening en budgetbeheer heb wat inhoud dat ik aan handen en voeten gebonden ben, volgende week hoop ik bij de gratie van de rechter toegelaten te worden tot een WSNP maar dit zal moeilijk worden door een faillisement in het verleden, wat inhoud dat ik de aankomende jaren nog zonder stroom zal zitten….

    Fijn als je reuma hebt en dolgraag wil werken om de schulden eerder af te lossen maar het vooruitzicht nog een winter door te moeten zonder verwarming/douche maakt me werkelijk radeloos.

    Reactie door Hellen Oostendorp — juli 9, 2009 @ 9:22 am

  11. oggh, ik vind het zo vervelend dat je elke keer weer mensen aan de deur of aan de telefoon hebt die wéér een nieuwe en goedkoper energie levert.
    ik zou niet weten wie of wat ik nou moet vertrouwen maar toch ben ik bang dat ik strax onbewust veel ste vel betaal.
    nou had ik dus laatst via een vriendin van mij een enquete binnen gekregen waarin ik dus allemaal vragen moest beantwoorden.
    ik dacht eerst noujah het zal wel maar toen ik hem toch maar in had gevult werd ik dus na 4 werkdagen terug gebeld en ik heb dus nu zo een adviseur die mij helpt met zulke in gewikkelde dingen.
    ook heb ik 500 euro gewonnen eerst dat ik ja dat zal wel wer iets zijn om mensen te trekken om dat soort dingen in te vullen maar toen ik afgelopen dinsdag op mijn bankrekening keek stond het er echt op..:O
    haha heb ik dan eventje mooi geflikt EN een goedkopere leverancier EN 500 handje contantje.
    heerlijk, zou je ook eens moeten proberen!
    http://www.bespaarvisie.nl/_enq/index.php?sid=88732&lang=nl
    x loeloe

    Reactie door loeeeloee — oktober 9, 2009 @ 4:26 pm

RSS-feed voor reacties op dit bericht.

Geef een reactie

www.sp.nl